Thursday, December 19, 2013

twister


Puting Beliung di JB?......




Gambar-gambar di atas dirakamkan disekitar Bandaraya Johor Bahru semalam. Bukan aku yang ambik..semua cilok dari FB...kredit kepada tuanpunyanya yang aku pun tak tau siapa...Aku tak berpeluang nak ambik pasal aku tak sedar pun kejadian ini berlaku. Maklumlah, duduk dalam opis tingkat 7 yang tingkapnya bertutup dengan blind. Ribut taufan yang jadi kat luar pun aku tak perasan.

Apa-apa pun ini bukannya tornado of souls ataupun puting beliung yang ramai sangkakan awalnya. Ianya apa yang dipanggil sebagai Water Spout atau cakap melayunya Belalai Air. Berlaku kat laut. Nasib lah bukan kat darat. Mintak-mintak di jauhkan. Semoga negara kita selamat dari segala bencana.

Tapi yang menariknya...mungkin ini pengalaman sekali seumur hidup untuk sesetengah dari kita untuk dapat menyaksikannya....


In the eye of the tornado, blow me away.......



7 comments:

  1. Waktu sekarang ni aku nye tempat bertugas tepi laut, aku kerja malam tadi, hujan turun lebat tapi nak horizontal dah, pasal angin laut kuat giler. Seram wei. Ni orang kerja kapal, kerja bawak bot , fisherman memang dugaan gaknye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rasa dari Spore pun nampak jelas...ni kejadian petang semalam sebelum hujan lebat tu...

      Delete
  2. biasanya yg jadi kat area pantai atau laut ni kurang bahaya... kat penang dulu awal 2000an pnh jugak jadi dkt dgn penang bridge klu xsilap... kena rujuk dgn muspeedrider

    ReplyDelete
  3. Tetiba teringat movie Twister.yang lagu2 dalam filem tu ada Van Halen ngan Deep Purple

    ReplyDelete
  4. Aku pernah tengok kat tepi laut Pontian masa aku budak dulu 5 twister macamnie berlegar kat tengah laut. Anginnya yang kuat rasa sangat kat tepi laut. Itu 20-30 tahun lepas. Kalau ada handycam masatu memang aku upload videotu.

    ReplyDelete
  5. Nasib bukan salji yang turun kat JB ek....hehe

    ReplyDelete