Tuesday, June 24, 2014

Superunknown


Lagi yang dah 20 tahun...


Soundgarden - Superunknown (1994)

Terus terang saya hanyalah pendengar kasual mereka. Namun begitu saya pernah menampal poster Chris Cornell (zaman dia berambut panjang) di dinding bilik bersebelahan dengan poster Kirk Hammett ketika menuntut di ITM suatu masa dahulu. Entah kenapa saya sukakan nama Soundgarden. Pernah juga menampal stickernya di cermin belakang kereta saya yang pertama dulu.

Saya bukanlah orangnya yang layak untuk memberikan komen/review tentang Superunknown. Pada saya album ini tidak sesuai untuk didengar jika anda sedang berada dalam mood yang gembira. Lagu-lagunya memang agak emosi dan depressing. Senang cerita jika anda adalah seorang yang beranggapan "lagu tempo laju = bagus" dan "lagu tempo perlahan = tak bagus". Sila abaikan album ini. Tetapi jika anda sukakan grunge. Ini memang sesuai untuk anda.


Kalau sebut Superunknown, ada 2 lagu yang cukup saya ingati. Pertamanya, "Spoonman". Sering kali melihat video clipnya dirancangan MTV. Dan yang keduanya, yang ada ceritanya untuk saya adalah "Black Hole Sun". Lagu sedih begini memang sangat sesuai untuk didengar berulang-ulang kali ketika anda sedang bersedih. Ianya mengingatkan saya kepada seorang awek lama yang tinggal di Bakar Batu, JB..tak payah cerita lah kisahnya macamana kan.... heheh..






5 comments:

  1. Klmj nampak...heheh..Soundgarden dari dulu sampai skarang yg aku tau lagu black hole sun jer...

    ReplyDelete
  2. rasanya kalau zaman grunge/alternatives aku cuma layan nirvana, foo fighters dan sikit2 oasis, cranberries

    yg lain2 adi herman agak pakar

    ReplyDelete
  3. vinyl edition untuk Anniversary pun dah keluar. tengah pikir nak amik ke tak. ahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ambik takpe. Uploadkan gambo ajela nak tgk

      Delete