Tuesday, November 1, 2016

Pleasure To Kill

30 tahun hari ini, 1hb November...



Kreator - Pleasure to Kill (1986)

1986 adalah antara tahun terbaik bagi genre muzik yang dikenali sebagai thrash. Banyak album-album terbaik dan berpengaruh lahir pada tahun tersebut. Salah satu darinya adalah Pleasure To Kill.

Mungkin ia bukannya terbaik dari mereka. Pada saya Extreme Aggression, Terrible Certainty dan kegemaran saya Coma Of Souls adalah lebih baik. Penciptaan lagu dan susunan muziknya jauh lebih bagus. Namun begitu tidak boleh dinafikan Pleasure to Kill tetap hebat. Pengaruhnya kepada genre death metal memang tidak boleh dinafikan.



Lagu-lagunya memang brutal. Ketukan drums dari Jürgen "Ventor" Reil memang laju dan padu. Mereka adalah jawapan Eropah kepada Slayer. Saya mendengarnya hampir sama waktunya dengan Reign in Blood. Di zaman remaja yang tag linenya laju itu bagus, Pleasure to Kill dengan sekelip mata menjadi pujaan.

Sama seperti Reign in Blood, ini adalah album yang akan sentiasa membuatkan saya berjiwa muda setiap kali mendengarnya. Jika muzik anda brutal dan laju ini mungkin album untuk anda.






7 comments:

  1. terrible certainty? album underrated tapi best

    ReplyDelete
  2. aku ada satu saja album kreator ni Extreme Aggression

    ReplyDelete
  3. Kreator ni tak menghampakan ni dorang dah tunjukkan album cover terbaru ye. Aku suka dengar kat youtube je cuma aku beli kreator cd ialah tu apa tu? Awek sekolah cat rumah hitam tu, enemy of god pasal aku suka sangat album tu haha

    ReplyDelete
  4. Kreator jugak yg betul2 kekal dengan original thrash nya.nak kena kumpul balik la cd dia semua

    ReplyDelete
  5. kreator memang legenda jerman, dan sudah semestinya juga legenda eropah

    ReplyDelete
  6. btw.. sharifah aini in da house.. ayuh berteromber terjah ke blog yusrina sekaram... haah haah

    ReplyDelete
  7. Album ni bagi aku lebih ke arah proto-death metal...klu tukar vokal growl mmg sah jadi death metal...satu2ny album kreator yg aku paling suka...cover album plg membunuh!!

    ReplyDelete