Saturday, February 25, 2017

Abigail

Yang menyambut ulang tahun ke 30 semalam, 24hb Februari...


King Diamond - Abigail (1987)

Ini kenangan zaman sekolah. Tak pernah beli kasetnya. Tapi pinjam kawan. Drummer band zaman sekolah yang mengenalkannya. Beliau peminat setia King Diamond. Disinilah bermulanya kenal drummer lagenda, Mikkey Dee dan gitaris hebat, Andy LaRocque.

Pengalaman pertama mendengar muzik sebegini membuatkan rasa kagum. Memang berbeza dengan heavy metal yang biasa. Abigail adalah sebuah album yang progressif dan teknikal tetapi dalam masa yang sama sangat melodic. Tetapi yang utamanya kerja gitar Andy LaRocque sememangnya lebih berhantu dari cerita hantu yang terdapat di dalam lirik-lirik lagunya.

Kesinambungan dari Fatal Potrait, King Diamond meneruskan lirik lirik cerita seram. Ini adalah permulaan bermulanya album konsep untuk King Diamond. Abigail mengisahkan tentang sepasang suami isteri yang berpindah ke rumah pusaka yang berhantu. Gaya penceritaannya menarik. Mendengarnya sambil menghayati lirik berseorangan di tengah malam memang terasa seramnya.


Pada saya, selain Seventh Son of a Seventh Son - Iron Maiden, Operation: Mindcrime - Queensryche dan beberapa buah album Savatage dan King Diamond yang lainnya,  ini adalah album konsep bercirikan metal yang terbaik pernah dihasilkan. Memang masterpiece!

Lagu kegemaran saya adalah "A Mansion In Darkness". Entah mengapa setiap kali mendengar lagu "Perintah Berkurung" dari Belantara pastinya akan mengingatkan saya kepadanya. Ada sedikit persamaan melodi Aziz dengan Andy LaRocque.




8 comments:

  1. aku mula follow KD ni waktu album house of god (2000), lepas tu baru cari rilisan lama, barulah kenal dengan abigail, them, spider's lullaby, conspiracy, voodoo, dll... kemudian terbantut waktu album graveyard dan seterusnya

    ReplyDelete
  2. zaman sekolah dulu, aku ada satu kawan sibuk dengan King Diamond dia, mempengaruhi aku untuk tahu dan dengar ni band & mercyful fate.
    Kalau tak pasal pengaruh kawan2 rasa banyak aku tak tahu.
    Aku happy ada kawan rock yang minat Sepultura, dan kawan2 punk KHIANAT yang introduce aku kat Duran2 ni semua haha

    ReplyDelete
  3. Haah eh lagu mansion dengan perintah berkurung nak dekat sama.kerja gitar andy yg best dlm album ni

    ReplyDelete
  4. mmg lain mcm metalnya..band rock kite zaman 80an mcm xde nk tiru dorg ke

    ReplyDelete
  5. belum ada lagi album abigail ni, kawan aku kata junction petualang tu king diamond malaysia.

    ReplyDelete
  6. ni album mmg best. tu time tape putih CBS, lirik masih kena print, dengar album ni sambil baca lirik serupa mcm tgk movie seram....huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tape putih CBS memang kenangan lalu mengusik jiwa..huhu...

      Delete