Tuesday, May 25, 2021

Kenangan

 Layanan ketika kuarantin 10 hari...

FF - Kenangan (1987)

*** Maaf.. tak ada versi asli untuk diletakkan gambarnya...yang ada hanyalah cdr 😔

Seingat saya album ini adalah antara yang terawal diterbitkan ketika zaman rock mula melanda negara. Ada beli kasetnya tetapi dah hilang ntah kemana. Antara khazanah rock yang hilang dan tak pernah diterbitkan semula. Beruntunglah kepada sesiapa yang masih simpan kasetnya. Memang tak mampu milik lah kalau nak beli sekarang.

Tak banyak info tentang kumpulan ini. Apa yang saya tahu mereka berasal dari Singapura. FF tu bukannya Foo Fighters 😅... Tetapi singkatan kepada Flying Funeral. Memang ganas namanya. Tetapi lagu-lagu mereka tidaklah seganas mana. Saya tak ingat kenapa dalam banyak-banyak kaset rock yang dibeli pada tahun 87 tersebut, mereka adalah yang paling kurang saya dengar dan minat. Mungkin kerana produksi soundnya yang bagi saya agak mengecewakan,

Apa yang saya boleh ingat ada salah satu lagunya yang mirip betul dengan lagu "Diary of a Madman" dari Ozzy Osbourne. Yang lain tak ingat. Mendengar semula album ini dengan versi cdr sedikit sebanyak mengembalikan memori saya kepadanya. 

Lagu yang intronya sebijik seperti "Diary of a Madmad" itu tajuknya "Kerana Nama". Manakala lagu track terakhir, "Keluhan Bekas Kekasih" adalah lagu yang sering juga saya dengar di radio Singapura tetapi sudah hampir-hampir terlupa. 

Apa yang saya tahu, Maman dari Teacher's Pet adalah salah seorang dari 2 orang penyanyi dari kumpulan ini (FF mempunyai 2 orang penyanyi). Makluman ini saya perolehi dari sebuah forum internet di penghujung tahun 90an dahulu. Zaman tu kan zaman internet forum sebelum wujudnya Facebook. "Gua Punya Suka" kot nama forum tersebut. Ianya adalah forum untuk komuniti budak-budak rock melayu Singapura pada ketika itu. Saya rasa ianya betul walaupun saya tak pernah dengar atau terbaca yang Maman sendiri bercakap mengenainya.

Mendengarnya sekarang saya rasakan ada juga lagu-lagunya yang bagus. Cuma seperti yang saya katakan tadi, produksi soundnya memang agak lemah. Di tambah pula dengan sound versi cdr rakaman dari piring hitam ini yang agak kurang memuaskan. Tetapi ada masa-masanya mendengar produksi yang kasar dan mentah sebegini, memang terasa semangat 80annya.

Ok juga la. Terutama lagu-lagu slow rock mereka, "Kenangan" dan "Keluhan Bekas Kekasih".


2 comments: