Friday, May 27, 2022

Renewal

Bila dah bercerita tentang album Tapping The Vein dari Sodom dalam entri yang lepas, rasanya patut juga bercerita tentang album dari band seangkatan yang juga diterbitkan pada tahun yang sama.


Kreator - Renewal (1992)

Kenangan saya dengan album ini hampir sama dengan Tapping The Vein. Kedua-duanya tidak berpeluang untuk didengar pada tahun ianya dikeluarkan. Tetapi yang berbezanya, saya kurang gemar dengan Renewal pada pendengaran pertama berbanding Tapping The Vein.

Entah kenapa hampir semua nama-nama besar band thrash telah berubah arah pada tahun-tahun awal 90an. Kreator juga tidak terkecuali. Berbanding Sodom yang menjadi lebih aggresif, Kreator bereksperimen untuk menjadi lebih perlahan dengan sesetengah lagunya mempunyai pengaruh industrial. 

Saya kurang gemar dengan soundnya yang kering dan vokal Mille Petrozza yang menjerit. Sememangnya mengecewakan jika anda adalah pengemar thrash yang konservatif. Ianya menjadi punca saya meninggalkan Kreator untuk beberapa album sehinggalah saya tertarik dengan gambar cover Endorama untuk kembali mengambil tahu tentang mereka. Mungkin ianya patut diceritakan dalam entri yang lain.

Tak pernah beli kasetnya. Versi cd baru diperolehi beberapa tahun yang lalu. Tetapi ini adalah kali pertama memutarkannya khas untuk entri ini. Seiring dengan peningkatan usia, rasanya saya kini lebih terbuka. Tetapi tidaklah bermakna semua benda boleh diterima. Renewal berada di dalam kategori yang masih boleh diterima. Tetapi saya masih kurang gemar dengan produksi soundnya yang kering.


No comments:

Post a Comment