Wednesday, January 18, 2023

Cuts Like a Knife

Yang menyambut ulangtahun ke 40 pada hari ini, 18hb Januari...

Bryan Adams - Cuts Like a Knife (1983)

Ini adalah kenangan ketika Darjah 6. Pengaruh dari abang. Kami duduk sebilik. Apa yang beliau dengar adalah apa yang saya terpaksa juga dengar. Ketika itu beliau sedang kemaruk mendengar muzik pop orang puteh. Radio berbahasa Inggeris, Radio One dari Singapura menjadi sumber bagi kami berdua untuk mengikuti perkembangan lagu-lagu popular semasa (Top 40). 

Dari zaman itu juga telah nampak yang kecenderungan saya adalah kepada muzik gitar berdistorsi. Pertama kali mendengar lagu "Straight From the Heart" dan “Cuts Like a Knife” terus jatuh minat. Sejak dari itu Bryan Adams menjadi antara penyanyi solo kegemaran.

Sayangnya tak pernah memiliki album ini dalam bentuk kaset. Tak pastinya samada ianya ada di jual. Ketika itu pun saya hanya mengharapkan abang untuk membeli. Kebiasaanya abang lebih suka membeli kaset lagu-lagu campur. Tetapi kebanyakan masanya adalah lebih mudah untuk membeli kaset kosong dan merakamkan lagu-lagu hits dari rancangan permintaan di radio. Tapi seperti biasalah, selalunya ada sahaja gangguan suara DJ di awal atau penghujung lagu...


*sedikit trivia,  lagu "Don't Leave Me Lonely" adalah ciptaan Bryan Adams bersama pemain drums kumpulan KISS, Eric Carr. Ia asalnya adalah untuk album KISS - Creatures of the Night.



No comments:

Post a Comment