Monday, January 2, 2023

Orang Asing

Nak juga mencelah. Iya lah kan, tengah hangat seminggu dua ni di Facebook cerita pasal konsert Barbarik Pentas Keras. Walaupun tak dapat hadir dan album ini bukan Mus, tetapi ianya adalah permulaan era Wings dibawah Joe Branko.


Wings - Orang Asing (1995)

Ini adalah antara beberapa cd melayu terawal yang saya ada. Dah tak boleh nak ingat mana satu yang pertama. Saya mula membeli cd sekitar penghujung tahun 1994. Ketika itu tak banyak pun cd melayu yang ada dipasaran. Mengikut Spotify, Orang Asing diterbitkan pada 03/06/1995. Berkemungkinan besar ada cd lain yang lebih awal. 

Sebenarnya pada ketika itu saya tak mengikuti sangat perkembangan muzik rock melayu. Pembelian cd ini semata-mata kerana pada ketika itu saya memiliki set pemain cd changer kereta. Ianya jenis yang boleh letak 10 disc sekaligus dan diletakkan di bahagian bonet belakang. Untuk mencukupkan 10, saya membeli apa sahaja cd rock yang ada. Kedai-kedai di Johor Bahru di tahun 1995 masih majoritinya menjual kaset. Memang agak sukar untuk membeli cd terutamanya cd rock.

Jujurnya tak minat sangat dengan album ini. Terlampau lembap. 4 lagu awalnya lagu perlahan. Yang ke 5 dan 6 moderate. Masuk track ke 8 baru jumpa yang berat. Memang terasa letih untuk menghabiskannya tanpa skip. Tetapi disebabkan ketika itu saya mempunyai jumlah cd yang terhad. Pusing-pusing tetap dengar cd yang sama. Lama-lama jadi suka juga.


Lagu-lagu seperti Ranjang Mawar, Lena Diulit Intan, Semalam Yang Hangat dan Asing menjadi peneman ketika memandu pergi dan balik kerja. Dan biasanya akan "skip" 3 lagu yang terakhir. (selepas lagu berat "Setan Mengganas", memang rasa tak lalu nak dengar 3 lagu perlahan berikutnya secara berturutan). Disebabkan itu saya tidak mempunyai apa-apa kenangan dan tak ingat dengan lagu "Saputangan" (lagu yang dinyanyikan Mel ketika Barbarik Pentas Keras)

Yang pastinya, Joe cuba lari dari imej dan sound Wings ketika bersama Awie. Bunyi yang lebih kasar dan berat yang kemudiannya menjadi trademark beliau ketika bersama Mus. Saya tidak mempunyai masalah dengan Mel. Cumanya saya rasakan yang suara beliau tidak berapa kena dengan muzik yang berat. Mungkin juga itu penyebab kenapa Joe meletakan 7 lagu slow dan 2 lagu moderate untuk album ini.


1 comment:

  1. 1 daripada 2 album Wings (bukan era Awie) yang paling banyak memori zaman remaja selain Mencari Asal Usul

    ReplyDelete