Sunday, January 22, 2023

Gila Format - Pyromania

 Lagi yang dah berusia 40 tahun pada 20hb Januari yang lalu...

Def Leppard - Pyromania (1983)

Satu lagi kenangan ketika zaman sekolah menengah. Tak ingat bila kali pertama mendengar album ini secara penuh. Album (kaset) Def Leppard pertama saya adalah High 'n' Dry. Tetapi Pyromania lebih bernostalgia kerana Foolin' adalah lagu pertama Def Leppard yang saya tahu dan dengar.

Foolin' adalah lagu yang agak popular pada ketika itu. Tak pasti di tempat lain tetapi bagi remaja di Johor Bahru termasuk saya yang jauh di Ulu Tiram pun tahu. Boleh dikatakan kebanyakan band-band jamming dan kerja kahwin di kampung boleh memainkan lagu tersebut. Malah Search sendiri pun pernah merakam lagu tersebut ke dalam Bahasa Melayu dengan tajuk "Berpaling".

Sebenarnya Pyromania bukan sekadar Foolin’. Banyak lagi lagu-lagu yang sedap yang menjadi soundtrack sepanjang zaman untuk Def Leppard. Photograph dan Rock of Ages adalah antaranya. Ianya juga adalah penghujung zaman yang sound dan muzik mereka boleh dikaitkan dengan New Wave Of British Heavy Metal. Bermula dari Hysteria mereka telah mula berubah menjadi lebih pop dan komersial. Mungkin ianya ada kaitan dengan kemalangan yang menimpa kepada pemain drum mereka, Rick Allen.


No comments:

Post a Comment