Thursday, January 26, 2023

Gila Format - Endorama

Antara yang terkini kena penyakit gila format...

Kreator - Endorama (1999)

Yang betul-betul kemaruk dengan Kreator adalah ketika zaman Coma Of Soul (1990). Kemudiannya menjadi kurang. Tak ingat kenapa. Mungkin kerana keadaan semasa, minat dan keutamaan yang bebeza. Di tambah pula dengan muzik mereka yang berubah. 

Tidak mengambil tahu tentang mereka sehinggalah munculnya album Endorama. Itupun asalnya kerana tertarik dengan gambar covernya yang agak berlainan. Membeli kasetnya sekadar hanya membeli. Tak menghayati dan terus di simpan di rak. Seperi gambar covernya, muzik Kreator juga sudah berubah. 

Beberapa tahun kemudiannya, apabila mendengar Sentenced - The Cold White Light (2002) baru perasan yang muzik sebegini ada dalam Endorama. Dan pada ketika itu baru tahu yang ianya adalah di dalam genre gothic metal. Memang jauh berbeza dengan thrash yang sinonim dengan Kreator.

Ianya agak poppy. Dan ada juga sedikit pengaruh industrial. Tetapi yang menariknya ada beberapa lagu yang Mille Petrozza betul-betul menyanyi bukannya growl. Boleh tahan juga sebenarnya suara beliau. 

Kalau anda seoarang metalhead yang mencari Kretor yang thrash, Endorama bukanlah tempatnya. Tetapi untuk yang lainnya, album ini sedap dan menghiburkan. Saya adalah golongan yang kedua. Kalau tak, mana mungkin ianya saya “giler format”kan…


No comments:

Post a Comment