Monday, November 29, 2010

Souls Of Black

Sebuah lagi album dari tahun 1990...ada beberapa tajuk lagi yang ntah larat ker tak larat aku nak buat sebelum berakhirnya tahun 2010...lain2 yang aku dah buat boleh cekidot kat >SINI<



Kali ni pasal album no 4 dari sebuah band thrash yang tak kurang glamernya pada zaman tersebut iaitu Testament bertajuk Souls Of Black...memori aku pasal album ni yang paling jelas sekali adalah berkaitan dengan tour "Clash Of The Titans"...kerana apa yang aku ingat masa tu...semua megazine metal terutamanya macam Metal Hammer, Metal Force sibuk promosi pasal tour ni...so ada satu page iklan khas pasal album2 band yang terlibat termasuk la album ni...sempat la aku photostate tampal kat file gi kelas...riak thrash sungguh la kononnya masa tu...hahaha..


Kebetulan pulak semua band yang terlibat dalam tours ni ada album baru...Megadeth,Slayer,Suicidal Tendencies....dan termasuk lah Testament sendiri..aku jugak ada terbaca yang Souls Of Black ni di riliskan semata2 pasal siri tour tersebut...so ianya dibuat secara tergesa2...maka hasilnya terutama dari segi produksinya memang sedikit mengecewakan...ada bahagian yang bunyi drum dan bassnya agak tenggelam...




Tapi secara keseluruhannya album ni bukanlah la mengecewakan pun...kalau korang minat Testament album Practise What You Preach...album ni konpem korang boleh masuk...formulanya hampir sama...thrash komersil...cuma lagu2nya sedikit heavy tapi masih catchy...tapi yang kurangnya kebanyakan lagu2nya riffnya seakan2 sama...kurangnya moment2 yang memorable...kekadang agak membosankan la...

Apa2 pun highlight utama album ni dah tentu2 la pasal solo2 gitar Alex Skolnick...macam aku cakap dulu...aku suka Testament pasal Alex...sekali lagi dia tak menghampakan aku...kerja gitar dan solo2 beliau rasanya adalah yang terbaik berbanding album2 yang sebelumnya...tak caya try layan lagu "Face in the Sky" ataupun "The Legacy"...memang membunuh arr solo dia...

Selain Alex...satu lagi highlight album ni adalah lagu ballad "The Legacy"...memang feel arr lagu ni...vocal Chuck Billy kena betul ngan lagu ni...macam aku pernah cakap dulu la...band2 thrash ni bila sesekali buat lagu ballad...memang syahdu...lagu2 lain yang aku rasa best adalah "Souls of Black", "Falling Fast", "Seven Days of May" dan "Face In The Sky"...



Kalau nak kata ini adalah salah satu album thrash terbaik...tak jugak la...tapi ini adalah last album Testament yang best pada aku...yang aku betul2 aku follow...tambah pulak beberapa tahun lepas tu Alex blah dari Testament...so memang aku dah tak follow la...termasuk album reunion dorang...

Apa2 pun kalau nak lengkapkan koleksi album2 thrash...Souls Of Black masih patut masuk list...

4 comments:

  1. Betul la ni last best album. Tapi album baru formation of damnation tu macam best lagi. Apapun album pertama saja yang betul2 terbaik...

    ReplyDelete
  2. souls of black / the legacy...
    dulu2 layan jaming siap bertekak dgn line-up nak bagi 99.9% perfect.

    * lagi .1% tu reserve kat Testament la...

    ReplyDelete
  3. Tak follow sgt band ni, tp koleksi ko mmg best2.

    ReplyDelete
  4. mhagnoth...album baru tu aku ada dload...tapi sampai sekarang tak dengar2 lagi...

    mindx...mmg syok kalau dapat jaming 2 lagu tu...sayangnya aku tak pernah...

    takilala...ala...koleksi kecil2an ajer...ko punya koleksi piring hitam manis lagi meleleh...

    ReplyDelete