Monday, January 17, 2011

Unarmed

Lupakan kejap entry2 tahun 1990 aku...kali ni nak cerita pasal yang agak baru sedikit...baru tak baru la...rilis awal tahun lepas...setahun dah...Helloween - Unarmed – Best of 25th Anniversary...



Kalau ikutkan nak cerita pasal yang lagi baru 7 Sinners...tapi takat ada versi mp3 dload malas arr nak cerita...Unarmed Best Of 25th Anniversary ni dari segi tajuknya dah tau dah ini album kompilasi...tapi yang menariknya ianya bukan lah kompilasi biasa...standardnya kalau sambut anniversary mesti syarikat rakaman keluar remastered version plus bonus track kan...tapi Helloween berlainan...

Apa yang lainnya??...album ni langsung tak metal...ini betul2 unmetal...bukan macam XPDC Unmetal...heheh..so kepada sapa2 yang tr00 metal antu hati kering tak yah la dengar album ni...mesti korang frust punya...Michael Weikath pun dalam satu interview pernah suruh fan Helloween dengar dulu baru beli album ni...dia tak nak fan tertipu...respek!...jarang jumpa mana2 band2 suruh test dulu baru beli...



Selalu kita jumpa album metal tribute yang lagu2nya diubah jadi pop ker, piano ker yang tak sama macam lagu asal...tapi jarang kita jumpa band itu sendiri yang mengubahsuai lagu asal...mungkin ini jawapan Helloween kepada album Past In Different Ways oleh Michael Kiske dulu...walaupun tracklist dan gubahan muziknya tak sama...tapi dua2 pun bukannya album berkonsep metal.

Walaupun dari awal aku tau ini bukan album kebiasaan Helloween...tapi sebagai seorang yang memang minat Helloween...aku memang teruja nak dengar macamana lagu2 ni di unmetalkan terutama lagu2 yang heavy...lagu2 slow tak susah sangat kan...kat bawah ni ada sikit pandangan aku...bukan review...aku tak pandai review...cuma sedikit apa yang terdetik kat kepala aku terhadap selected track yang aku suka...


Walaupun aku penyokong kem Kai Hansen...tapi tidak dinafikan sememangnya Michael Weikath la tulang belakang Helloween


"Dr. Stein" - korang bayangkan macamaner yer kalau Ahmad Nawad menyolo saxaphone kat lagu2 Metalasia...heheh...itulah yang aku terbayang bila dengar lagu ni...syok pulak...dah macam bunyi2 lagu Big Band pun yer jugak....jazzy...siap saxaphone semua...memang takder bunyi metal langsung...tapi memang syiok ooo...

"Future World" - Ni aku terbayang lagu2 Mexico siap ngan topi besar tu..haha..mungkin pasal dah biasa ngan melodi ni kan...ubah jadi apa pun aku tetap suka..

"If I Could Fly" - Lagu ni dah la pop...dorang buang elemen metalnya lagi la pop abis...ni kalau Jason Bieber yang nyanyi konpem boleh no 1 kat US...hahaha..

"The Keeper's Trilogy" - ni paling aku suka...Halloween,Keeper Of The Seven Keys dan King For A 1000 Years digabungkan secara orkestra...sedap dan grand soundnya...maklumlah dimainkan oleh Prague Symphony Orchestra...bukan calang2 tu...siap dengan choir semua...jenis yang biasa korang boleh dengar dalam lagu2 band symphonic metal macam Rhapsody,Therion tu semua la...memang aku suka..

"Eagle Fly Free" - 1st time dengar terus aku teringat kat rancangan kanak2 The Wiggles tu...ni anak bongsu aku suka rancangan ni...memang dah macam lagu kanak2 la pulak...heheh..


makin lama aku makin suka mamat ni dari Michael Kiske


"I Want Out" - Ni lagi satu macam lagu kanak2...terutama part mula2 dan korus tu...macam lawak pulak...dari speed metal jadi lagu kanak2...hahaha...tapi lagu ni ada sound rock sikit berbanding lagu2 lain...ada solo gitar semua...

"Fallen to Pieces" - Ni aku terbayang lagu2 new wave 80's...Pet Shop Boys??...

"Forever And One (Neverland)" dan "A Tale that Wasn't Right" - 2 lagu slow yang aku suka dari album ni...Forever And One tu melodi dia dah memang sedap...kena pulak main guna piano ajer...lagi syahdu jadinya....manakala A Tale that Wasn't Right ni memang aku nak dengar macamana Mat Deris nyanyi lagu slow Michael Kiske...aku adalah antara yang frust bila Kiske blah dari Helloween...tapi kalau tengok arah tuju taste Kiske sekarang...takper la...nasib baik Mat Deris ni masuk....bila dah lama dengar...dah biasa...aku rasa suara dia setanding atau mungkin lebih baik dari Kiske...power...kena pulak lagu ni pun diiringi oleh Prague Symphony Orchestra...pergh...syiok!



Lagu2 lain tu biasa2 ajer...tapi macam aku cakap awal tadi la...tak semua orang boleh masuk muzik camgini...ni khas untuk die hard Helloween ajer...tu pun yang jenis boleh masuk lagu2 lain dari metal...bagi aku ok jer..syiok gak sesekali layan helloween yang lain dari biasa...cuma kenapa la takder lagu Windmill??..

7 comments:

  1. takkan wishlist lagi bang. teruskan supaya "wish" menjadi "playlist"!! hehehe

    ReplyDelete
  2. ntahnya...kata kipas susah nak mati...heheh...

    ReplyDelete
  3. aku tambah suka bila tengok VC dr Stein versi unmetal ni hehehehe

    anyway ada sikit frust sebab Forever and One dia turun Key, key asal mood dia lain macam sikit....

    ReplyDelete
  4. mcm menarik. boleh jadi playlist dlm keta kalau lagu i want out mcm lagu kanak2!

    ReplyDelete
  5. gua dah layan album ni. siap banging lagi. HEH!

    eagle fly free
    make people see...

    ReplyDelete