Wednesday, January 5, 2011

Aku, Mercedes & Rock n Roll...




Semalam aku MC...demam...lepak kat rumah sesorang...lepas penat membuta aku terajin pulak mengembur dan mengemas koleksi kaset2 aku yang bersepah...susun ikut abjad...perkara yang dah lama aku nak buat tapi asyik la tak buat2...kalau cd memang aku susun siap2...senang nak ingat kalau2 ada yang hilang atau orang pimjam...tapi kaset ni macam malas pulak nak buat...maklum la...kaset ni dah bukan priority untuk aku...sejak2 dah ada cd dan banyak pulak kaset2 yang aku suka dah berjaya upgrade ke cd...kaset2 ni memang aku dah tak jaga sangat la...

Tapikan aku ada dapat banyak offer orang nak beli kaset2 aku ni...terutamanya kaset2 rock melayu...dah rare agaknya...tu yang ada jer orang cari...tapi takat ni belum la aku berhajat nak jual...benda ni kira banyak sentimental value untuk aku...rasa sayang pulak...kaset2 ni mengingatkan bagaimana susah payahnya aku beli koleksi ni semua...bukannya anak orang kaya kan...time sekolah...sanggup ikat perut beb pasal nak beli kaset...banyak kenangan la...ni kira soundtrack semasa aku membesar...sayang pulak nak jual...

Tak kisah la kalau ada orang kata membazir..."dah tua2 pun masih nak beli cd?"..."aku rock2 ni masa bebudak dulu jer.."..."download ajer..."....ni semua memang selalu aku dengar...iyer...now and then memang aku masih beli cd...ala..kalau hobi ko kumpul stem sampai tua pun ko kumpul...yer tak?...sama la tu...hobi ni kekadang kita tak kisah pun kalau kena ikat perut...yang penting dapat...haha...melalut la pulak...

Sebenonya aku nak cerita ni...sejak selama setahun lepas aku buat entri pasal album2 dari tahun 1990...baru aku perasan ada antara kaset2 yang aku ingat aku ada rupa2nya dah tak der...hilang...ntah mana ntah perginya...ada yang aku masih tak dapat upgrade ke cd...antara yang aku suka...tapi aku tak dapat jumpa cari ialah Painkiller - Judas Priest, Empire - Queensryche, Spiritual Healing - Death, Left Hand Path - Entombed, Detonator - Ratt dan Tattooed Millionaire - Bruce Dickinson (yg ni aku dah upgrade ke cd)...tak sure ada orang pinjam...atau hilang masa pindah2 rumah...

Mungkin kalau satu hari nanti aku terupgrade tajuk2 ni...aku akan buat entri la...aku dah janji...aku akan buat entri jika aku ada cd atau kasetnya sahaja...MP3 tak main la yer....selain tu just untuk refresh memori korang atau untuk bebudak yang baru naik...antara rilisan tahun 1990 yang aku layan...pinjam tapi tak beli yang aku boleh ingat lepas google...ialah Bathory - Hammerheart, Deicide - Deicide, Dio - Lock up the Wolves, Firehouse - Firehouse, Sadus - Swallowed in Black, Slaughter - Stick It to Ya, Steve Vai - Passion and Warfare, Warrant - Cherry Pie, Winger - In the Heart of the Young dan mungkin ada lagi kot...yang aku tak ingat...lain2 yang aku dah buat entry (banyak jugak la) boleh cekidot kat >SINI<

Ok..apa kena mengenanya pulak tajuk kat atas ngan entri ni...sebenonya masa menyusun kaset2 tu baru aku terperasan ada di antara kaset2 tu aku tak pernah ingat pun aku ada beli tapi boleh ada ada dalam simpanan aku...ni kes tertapau member punya ker apa ni...hihihi...salah satu nya adalah kaset yang lagunya menjadi tajuk entri ni...lagu dari Kumpulan Black Rose...dari 1st time dengar dulu aku dah suka lagu ni...terutama liriknya...memang kena ngan kehidupan aku...dedulu masa awal2 tahun 80an memang boleh kata every boy's dream la nak mercedes kan....lepas tu bila heavy metal melanda...majoriti bebudak melayu termasuk la aku pun terjebak sama...ni kira angan2 mat jenin bebudak macam aku la...tapi bila dah tua2 ni...dah masuk tahun 2011 pun dah ni...mercedes kemana...rock n roll pun kemana....abuk pun tarak...hahaha...tapi kira bersyukur la dengan apa yang kita ada...tak semua kita nak boleh dapat...semoga 2011 korang semua boleh pakai mercedes...hahaha...

Lirik ni aku cilok dari Blog Bumi Sang Naga dari entri >NI< (Eddie gua rindu nak baca le punya menceceh macamgini...)

Aku, Mercedes & Rock n Roll... (Black Rose)

terkenang cerita lama
ketika mula berangan
ingin punya kereta..

Mercedes jadi idaman
dulu hinggalah sekarang
tapi hati berubah
bila dengar
oh bunyi irama..

itulah Rock n Roll
oh yeah...!

itulah Rock n Roll
oh yeah...!

kini berjalan kaki
dan menari
mengikut irama..

Mercedes tinggal kenangan
kini ku mula berangan
punya sebuah kugiran
muzik rancak
oh lagu Rock n Roll..!

14 comments:

  1. dah tua2 pun masih nak beli cd?"..."aku rock2 ni masa bebudak dulu jer.."..."download ajer..."

    klu ada butang LIKE mcm dlm facebook mmg aku dah klik :)

    ReplyDelete
  2. mak datok... ko simpan macamana ni?

    ReplyDelete
  3. Ben...tu la problemnya...bilik aku dah penuh ngan cd...(org rumah pun dah bebel)..letak dlm store takut jahanam...ni aku tumpang bilik anak aku...ada satu bahagian gerobok buku tu aku letak ngam2 muat...esok lusa anak2 makin membeso...buku2 makin banyak...tak tau la mana nak letak...tu jam mungkin aku jual kot..

    ReplyDelete
  4. title2 album yang macam gini..kalau letak kat facebook untk jual,sahih rm50 seketul kaset pn ada yg beli ni..sbb saya penah tengok ada orang yang sanggup beli album ella&the boys dgn harga rm50

    ReplyDelete
  5. daripada kau jual, baik sedekah kat aku, dapat pelepasan cukai maksimum RM5000, hahaha

    ReplyDelete
  6. nampak macam baru ah

    ooo kiss mtv unplugged best tu

    ReplyDelete
  7. Adus..! bila nengok kaset2 ni terasa sayup plak sbb dah jual kat garage dulu. Mmg susah nak collect and susah juga nak nyimpan. Betul la Bro, org skrg ni mana tahu "value" beli benda2 camni lg, semuanya download jer.

    *Btw, itu title post pun my favourite song jugak. Siap berangan jd cam "Poison" & "Skid Row".. hehehe!

    ReplyDelete
  8. berderet2 ah...itu the pilgrims "vespa" pon ada hu4 jeles

    ReplyDelete
  9. Kaset aku dah lupus semua. Bagi portdy semua. Aku macam kaula. mana yang boleh upgrade CD, aku upgrade.CD nie pun dah kategory berhabuk. Tapi takpe. Lap sikit dah boleh dengar.

    ReplyDelete
  10. En Hafiz... betul jugak ek...patutnya gomen bagi pelepasan cukai kalau beli cd ori macam kita beli buku...baru la penjualan cd mencanak2 kan...nanti elections aku vote ko jadi MP Pekan la...hihi..

    En Shafid...tu Portdy adik pompuan dia cun ker?..abis semua ko sedekah kat dia...kalau camtu aku pun nak bagi kat dia jugak arr....hahaha...

    ReplyDelete
  11. Soulfly first album, Lost Soul, Hattan 'antem pengantin baru', Sodom M16, Iced Earth...

    lu dgn gua memang soulmate ke apa...!!

    ReplyDelete
  12. Aku pernah pecahkan seguni kase2 aku. Kes jadi alim satu masa dulu.

    ReplyDelete
  13. whoah! lebih kurang mcm kat bilik asa aku bujang suatu waktu dahulu.....huhuhu.....simpan je bro, sbb kompom hrg naik mcm lp ni masa akan dtg (skrg pun dah ada org jual mhl tape ni).

    ReplyDelete