Thursday, January 27, 2011

Erosi

Sambung balik cerita2 album tahun 1990...kali ni yang melayu...album ke 2 kumpulan Crossfire...Erosi.



Secara jujurnya aku tak berapa follow Crossfire ni...masa zaman2 sekolah...penghujung tahun2 80an tu...macam aku cerita dulu...banyak giler kaset2 rock melayu keluar...tak larat nak beli dan follow semua...biasanya aku dan member bagi2 sorang beli yang ni sorang lagi beli yang tu...pastu tukar2...so boleh dengar semua dan Crossfire adalah antara kaset yang bukan kena turn aku untuk beli...oleh sebab tu aku agak kurang familiar dengan lagu2 dari album pertama mereka walaupun aku suka sangat dengan lagu Fatamorgana dan Realiti dan Fantasi...

Biasa dengan lagu Fatamorgana tu pun pasal member aku selalu bukak kat juke box restoran mamak time ngeteh lepas jamming dan lagu Realiti dan fantasi tu pasal DJ rocker Kamal Hassan selalu bukak kat rancangan tengah malamnya (mana la perginya brother ni sekarang..dulu suka betul aku dengar rancangan Rockarena dia kat radio 1 tu)...tambah2 pulak time tu aku lebih berminat nak dengar band2 rock/metal/thrash omputeh menyebabkan album pertama dorang aku hanya dengar sambil lalu ajer...

Aku tak pernah tengok dorang main live...tapi aku pernah jumpa dorang face to face secara live...kebetulan masa tu gi Komtar JB...gi kedai kaset tingkat atas sebelah Rock Station (kedai yang Nasha Bandi jaga dulu tu)...time tu ada pulak seiisi bertemu peminat Crossfire dan Ekamatra...peminat yang datang tu majoritinya pompuan...semua dok menghurung Ekamatra...kesian pulak tengok Crossfire takder sapa nak jumpa dan bergambo...time tu lum ujud handphone...kalau tak...boleh jugak aku bergambo sama...heheh...



Ok...berbalik pada album Erosi...start tau pasal album ni bila ada sorang member bukak lagu Kuasa Mistik...syiok jugak...berat sound dia...ada gaya2 macam Rusty Blade...bila cekidot padan la...rupanya penerbit dia Khalid Mobin...kalau Fatamorgana arwah Samad kan?...bila dengar lagu2 lain boleh tahan jugak heavynya...tu yang aku terbeli jugak kaset ni akhirnya...

Sayangya band2 yang talented macam dorang...yang boleh cipta lagu sendiri...sering tidak ditonjolkan...balik2 band yang main lagu M.Nasir jer dapat publisiti...iyer la walaupun zaman tu rock tengah top...sampaikan majalah URTV pun asyik dok cover cerita2 band rock...tapi sebenonya yang popular cuma band2 yang ada lagu slow rock leleh...kalau band2 yang heavy macam Crossfire ni jangan harap la...tambah pulak orang2 yang kononnya metal sebenar tr00 tak ingat...macam aku kononnya...heheh...tak layan pun rock melayu...bistu...sapa nak disalahkan ek?....

sorry melalut sikit...lama tak dengar Erosi ni...ingat2 lupa...dalamnya ada 3 lagu slow...slow yang jenis2 macam lagu2 slow Rusty Blade la...bukan slow kumpulan Spring...tu yang payah nak popular tu...yang lainnya semua lagu heavy...lagu Lagenda Gunung Ledang tu kalau korang dengar sebijik macam lagu2 Rusty Blade era Awas...maklum la...ni lagu Khalid Mobin...ntah2 dia yang main tak??..hihi..

Seperti biasa...kalau band rock melayu...sikit2 mesti ada cilok punya...yang paling aku perasan lagu "Kuku Besi"...intronya tu sebijik "Lady Of The Valley" dari White Lion...ni lagu memang favourite aku...maksud aku White Lion tu...bukan Crossfire...tapi satu yang aku nak puji drummer Crossfire ni...power beb...aku suka la...

4 comments:

  1. saya pun xbape familiar sngt dgn crossfire ni..tp dlm satu kompilasi thn 90an (x ingt kompilasi ape) dorg ada bwk satu lagu cover dari arwah M.Osman tajuk dia 'kasih berduka'.. dorg men style ala2 RISING FORCE.. vocalist pn high pitch mcm mike viscera..hahahaha

    ReplyDelete
  2. ..aku paling layan lagu Fatamorgana..album nih Samad Lefthanded yang produce rasanye...Karaoke syok tarik lagu Realiti & Fantasi....Pendapat aku masa tuh Nash pun kalah dengan Ain..tapi kesian dorang kurang publisiti...

    ReplyDelete
  3. 1st album diorg still the best bagi aku

    ReplyDelete