Friday, May 4, 2012

Blackout

kembali ke cerita pasal album2 yang tahun belakangnya no 2..



Scorpions - Blackout (1982)

Secara jujurnya inilah album rock pertama aku...(bukan yang pertama beli...kalau yang omputeh pertama beli adalah The Best Of Dio versi apache)..tapi album rock pertama yang aku discover sendiri...bukannya melalui abang aku seperti sebelumnya...pinjam kat kawan sekolah...

Membesar di penghujung 70an dan awal 80an...kalau korang bukannya berjiwa K-POP...konpem korang akan terpengaruh dengan Scorpions...hahaha...ok tu jam tak ujud K-POP...paling dekat pasal Korea yang budak2 zaman tu familiar adalah team bolanya...terutamanya time Pestabola Merdeka...zaman Malaysia boleh beat Korea la kan....ok la...tu cerita lain...

Tapi Scorpions ni yang pertama aku tau adalah zaman album Tokyo Tapes...macam aku cakap tadi la...pengaruh dari abang aku...tapi masa tu aku baru darjah 2 atau darjah 3...tak paham apa tu muzik...apa tu rock...tapi yang betul2 beri kesan kat aku adalah zaman album Blackout....kaver dia tu memang melekat kat memori aku sejak 1st time tengok....mungkin kalau korang tanya apa kaver album yang paling terkesan kat aku...jawapannya memang Blackout...dulu2 aku ingat tu muka Rudolf Schenker




Blackout ni boleh dikirakan sebagai sebuah album yang heavy pada zamannya...bayangkanlah masa tahun 1982,83 tu korang berumur 12,13 tahun...duduk felda...dengar lagu Black Out ataupun Dynamite...pergh...memang inilah paling rock...paling bising...paling ganas....rasanya majoriti masyarakat dan mak bapak zaman tu pun rasa camtu...kalau tak...tak kan lah konsert dorang kat KL zaman tu pernah kena banned...

Tapi apa yang aku tak taunya ketika tu...bagi peminat Scorpions era Uli Jon Roth...ini album Scorpions yang dorang anggap komersial...yang lebih pop...mungkin ada kebenarannya jugak...pasal ini la album yang mula melonjak nama Scorpions ke seluruh dunia...walaupun ianya bagi aku lebih heavy berbanding era Uli...tapi lagu2nya lebih mudah untuk diterima media mainstream terutamanya di US...maklum la zaman tu heavy metal mula menjadi popular di US...

Lagu2 dari album ni seperti "Black Out", "Can't Live Without You", "No One Like You", "You Give Me All I Need", "Dynamite", "China White" dan "When the Smoke Is Going Down"(ni antara lagu terawal aku belajo main gitar)...boleh kata semua lagu la dari album ni...tak kira la dari 30 tahun dulu hingga sekarang...tetap aku teruja setiap kali mendengarmya...

dan sebelum terlupa...walaupun kalau sebut pasal solo2 gitar Scorpions...orang lebih bercerita pasal Uli Jon Roth ataupun  Michael Schenker....tapi bagi aku Mathias Jabs adalah antara yang terhebat...dia punya pasal sejak budak2 dulu aku teringin sangat nak memiliki gitar Explorer macam dia...kalau dapat Explorer 90 lagi giler arr....sayangnya itu cuma angan2...aku tangan bangku bila memegang gitar...hahaha..

REKOMENDED!


***budak2 dulu mati2 aku ingat lagu Blackout tu cerita pasal takder karen...so sampai tua2 ni pun...setiap kali blackout...konpem terngiang2 lagu ni kat kepala...heheh...



7 comments:

  1. hehehe..samalah... Blackout....I really had a blackout ( aku ingat rumah aku tak ada karen...hahahah )

    ReplyDelete
  2. sebagai warga muda, saya lebih mengggemari albummm "CRAZY WORLD".

    ReplyDelete
  3. Saya adalah peminat Scorpions dari zaman Lonesome Crow sampai lah skrg Comeblack... walau pon skrg layan band2 mcm tiamat, amorphis, in flames dll...tapi Scorpions tetap di hati....pengaruh dari Pakcik2 aku sejak 35 tahun yg lalu... pada aku Scorpions ni the best of the best....

    ReplyDelete
  4. Nanti aku buat entry ni versi aku. hehehe

    ReplyDelete