Friday, May 18, 2012

Dehumanizer

20 tahun yang lalu...Black Sabbath meriliskan album ni....dan sebagai tribute bulan ni genapnya 2 tahun pemergian hero rock aku ni...jom cerita pasal album ni..


Black Sabbath - Dehumanizer (1992)

Terus terang aku bukannya pengemar Black Sabbath...rock ker metal ker yang mula2 aku kenal adalah Deep Purple....Black Sabbath ni mula aku ikut pasal Ronnie James Dio...pasal kecik2 dulu dengo Rainbow....tapi semasa album ni diriliskan...aku pun dah tak berapa nak follow Dio....pasal aku tak minat pun album "Lock up the Wolves"...mungkin pasal ketika itu selera muzik aku pun dah beralih ke arah muzik yang lebih keras...

Beli album ni dulunya pun pasal ini reunion  Iommi, Dio,Butler dan Appice...dan dah tentu2 harapannya nak dengo album yang ala2 "Heaven & Hell" atau mungkin lebih tepat "The Mob Rules" ...tapi seperti kebiasaannya...harapan meleset....rasanya fan Black Sabbath samaada akan suka giler atau benci abis kat album ni...tapi bagi aku yang casual fan ni...aku berada di tengah2....terus terang aku mengambil masa yang agak lama untuk hadam album ni...dengo berulang2 kali baru la dapat tangkap sikit2...



Dari segi arah tuju muziknya memang agak berbeza dari "Heaven & Hell"...aku tak pandai nak bandingkan Black Sabbath era Tony Martin...pasal aku tak berapa follow zaman tu...pada aku album ni agak gelap dan berat....lebih berat dari mana2 album Black Sabbath yang pernah aku follow termasuk lah era Ozzy...sentuhan riff2 Iommi memang masih berhantu...masih mengekal ciri2 doom metalnya...suara Dio pulak tak perlu lah aku cerita..konpem aku akan bias...hahaha....tapi  bab lirik tu...tak sangka pulak Dio boleh lari dari tema fantasi dungean and dragon dia sejak dari zaman Rainbow...lirik2 kali ni lebih bertemakan futuristik...

Antara lagu yang senang aku masuk adalah "Computer God" dan "TV Crimes"...ni dua memang heavy dan berat soundnya...lain2 tu memang aku ambik masa....terutamanya lagu2 Side B masa zaman kaset dulu...bagi aku la...kalau korang suka Dio "Strange Highway"...rasanya mungkin korang akan suka Dehumanizer ni...

Not my favourite....but it's not bad either...kira boleh la....


2 comments:

  1. aku start dengar Black Sabbath melalui album nie... Dehumanizer.... kemudian baru dengar Black Sabbath (Ozzy era).... As u said...not a bad album... just nice for my ears...:)

    ReplyDelete
  2. huru hara zaman ni ngan ozzy panggil black sabbath jadi guest last two nights no more tours. dio tak mau, ganti rob halford.
    huru hara.

    ReplyDelete