Monday, May 7, 2012

KU2


Entri ni tribute khas untuk Allahyarham Husni Mohd Rawi atau lebih dikenali sebagai Bob Kuman...

Aku tak kenal pun arwah secara peribadi...tapi mungkin ramai jugak yang tak tau sebelum beliau dikenali sebagai pelakon dan pelawak...beliau jugak adalah seorang penyanyi...dan lagu2 beliau lebih kearah muzik rock dan metal...

1st time dengo nama beliau melalui band underground ABC..Dead...pernah merakamkan lagu dalam koleksi Beginning




Bila beliau menubuhkan KU2 bersama2 Kumin...aku ada beli kaset beliau yang bertajuk "Motivasi" tahun 1995 pasal aku tertarik kat satu lagu tu..."Lagu Melayu"...lagu berlirik tradisional yang dimetalkan...tak silap aku album ni popular ngan lagu "Nicky & Rozie"...sayangnya puas dah aku geledah gobok kaset aku...tapi tak jumpa...nampak gayanya memang dah hilang la kot...tapi aku terjumpa pulak yang ni..




Album Baru Aku ni terbitan tahun 1999...album ke 3 dan terakhir KU2...yang buat aku tertarik nak beli kasetnya ni dulu pasal ianya diterbitkan oleh CD Sil Khannaz dan Search...iyer kumpulan Search...dan dah tentu2 lah muziknya pun di mainkan oleh CD dan ada yang dimainkan oleh Search...Kid,Yazit dan Fauzi (time ni Nasir dah keluar dari Search)...lain2 pemuzik undangan yang aku tau termasuk lah Pacai (Ekamatra) dan Lan Bai (Sil Khannaz)...



Majoriti lagu adalah ciptaan Cd dan Bob sendiri...ada jugak lagu dari Kid dan satu cover Search..Gadis Ayu (lirik tak sama)...camner bunyi lagu2nya...ntah la aku pun dah lupa...kasetnya pun dah berkriok kriek bunyinya...malas dah aku mendengarnya semula...mungkin korang boleh try youtube kot...


Al Fatihah

Semoga arwah ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman.




6 comments:

  1. Alfatihah...berakhirnya kesengsaraan yg dialami nya..moga arwah ditempatkan bersama golongan yg beriman

    ReplyDelete
  2. 1st tgk arwah belakon (dgn kumin) dlm telefilem "aku nama" - mmg susah nak digest cerita ni, agak seni/sastera gitu~

    btw, aku ada kaset "underground tribute to wings" yg (klu xsilap) diterbitkan oleh bob kuman bwh pony canyon

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. kalau x salah dlm album 'tribute to WINGS' dia ada buat special band nama DEAD PRESIDENT dgn CD sil khannaz...Al-Fatihah buat bob!!

    ReplyDelete
  5. ku2 ni aku suka jugak dengar lagu dorang dulu2.. alrite le

    ReplyDelete