Friday, February 15, 2013

Life of Pi


Misi menjejaki filem2 yang tercalon sebagai filem terbaik untuk Anugerah Academy Awards 2013.
Yang dah tengok : Silver Linings Playbook, Argo


Life of Pi (2012)

Dah lama tau pasal Life of Pi, bukunya bukan filemnya. Pasal saya memang selalu menyemak carta buku-buku best seller. Lama juga buku ni menduduki carta no 1. Pernah juga membacanya secara curi-curi lalu di kedai buku. Pernah terniat nak membeli tetapi disebabkan saya lebih mengemari buku-buku biography, hajat tersebut tertangguh sehinggalah kini.

Lama juga menantikan versi sedut ni, tanyata penantian itu memang berbaloi. Jalan cerita dah memang bagus bila ditambah dengan kesan khas visual CGI dan sinematografi yang dasyat hebat, memang bertambah-tambah bagus lah jadinya. Tak rasa bosan walaupun ianya jenis drama berat. Rasanya kalau tengok 3D lagi best kot.

Mungkin ceritanya terlampau luar biasa dan macam tak masuk akal (ini mengingatkan saya kepada gaya penceritaan filem Big Fish ) tetapi macam di pengakhiran ceritanya. Terpulanglah kepada kita untuk memilih cerita mana yang hendak kita percaya.

Nak review yang lengkap, sila ke blog En Adi Herman.




11 comments:

  1. perghhh ada link ke blog gua lagi tu...bak kata brp faizal, steady!

    ReplyDelete
  2. Scene ikan terbang tu yg best.nampak betul2 real

    ReplyDelete
  3. brp faizal? ramai ke faizal?? uhuhuhuhuk!!!

    ReplyDelete
  4. ramai kot...faizal tahir...faizal hussein...faizal abd fathi...hahaha...

    ReplyDelete
  5. typo la....aku nak taip bro jari brp la plak...aiya kena lagi aku hahahaha

    ReplyDelete
  6. citer ni mmg best... lagi2 lakonan irrfan khan

    ReplyDelete
  7. hebat cita ni. Pernah baca satu analisis dari prof mana ntah dalam paper (satu page penuh) pasal filem ni dan mesej di sebalik cita ni yang patut di ambil iktibar dan ia sebenarnya merupakan sindiran terhadap filem-filem yang dihasilkan hari ini. Rujuk, fictional jalan cerita dan altered version Pi ceritakan kepada orang jepun tu.

    ReplyDelete