Friday, June 21, 2013

You Can't Stop Rock N Roll

27hb ini genap 30 tahun dah usia album metal klasik ni...



Twisted Sister - You Can't Stop Rock N Roll (1983)

Sejujurnya saya mengaku...saya sememangnya fanboy Twisted Sister. Maka jika entri ini agak bias...anda faham-faham la sendiri.

Saya tidak pernah merasa kecewa dengan rilisan Twisted Sister apatah lagi rilisan-rilisan awal mereka. Ketika ini tiada istilah glam atau hair metal dan sememangnya You Cant Stop Rock N Roll adalah heavy metal. Jika anda membesar di zaman 80an dan sebaya saya...sudah semestinya Twisted Sister dan album seperti You Cant Stop Rock N Roll inilah yang mempengaruhi anda untuk menjadi seorang mat rock. Saudara Deaf Angel pasti bersetuju dengan saya tambahan pula ini album TS kegemaran beliau. Mungkin anda perlu berada di tempat kami untuk merasa apa yang kami rasa terhadap album-album rock awal 80an.

Walaupun YCSRNR tidaklah seberat Under the Blade dari segi soundnya tetapi masih mempunyai rif-rif metal yang berat. Lagu-lagu seperti The Kids Are Back, Knife in the Back, Ride to Live, Live to Ride, I Am (I'm Me), You Can't Stop Rock 'N' Roll adalah metal anthem zaman sekolah menengah saya dahulu. Sebenarnya boleh dikatakan semua lagu-lagunya bagus, semuanya pun sedap dan saya suka termasuklah lagu slow You're Not Alone (Suzette's Song) - lagu untuk isteri dia yang sampai sekarang pun masih kekal bahagia...respek!


Mendengar kembali lagu-lagu dari album ni sudah pasti akan mengembalikan nostalgia zaman remaja saya. Tak cukup buku tulis dan buku teks, abis meja dan dinding sekolah kami conteng dengan logo Twisted Sister...Nama Eddie Ojeda dan Jay Jay French pula menjadi sebutan kepada kawan-kawan yang berangan nak jadi gitar hero. Dan apalah yang boleh saya katakan kepada Dee Snider...the most underrated front man in metal history...period!


btw...setiap kali mendengar lagu Stranger In A Strange Land...saya sering teringatkan lagu The Power And The Glory...adakah Steve Harris mengambil idea darinya...permulaan bass dia tu seakan-akan sama pula...


Play it Loud Mutha!


5 comments:

  1. Dulu zaman sekolah kaset ni aku main sampai lunyai.
    Terbaik
    Vandalism tak yah cakap la logo ts ni.

    Sekarang.... cd hehe.

    Takde lagu tak best, semua gerek..

    Ni aku ngah ingat balik satu2 lagu...dalam hotak memang dah melekat album ni.. i love it.

    ReplyDelete
  2. TS ni pun punca dari abg2 aku jugak,tapi aku hooked kat album stay hungry..btw,pegi tengok metallica tak nanti bro?

    ReplyDelete
  3. Rafi...mungkin...tapi kena cek hal2 duniawi lain...kot2 tersama date....dan yang lebih penting berapa rega tiketnya....

    ReplyDelete
  4. respect Dee Snider, dlm dokumentari Metal : A Headbanger Journey, dia boleh membela diri tanpa peguam utk satu court case,pasal isu ban muzik heavy metal di era 80'an dulu...well educated dan rock dlm masa yg sama!

    ReplyDelete
  5. blh dressing mcm ni nanti utk gig bln 9 :)

    ReplyDelete