Monday, January 27, 2014

Oriental Village

Sambung pasal cerita kat Langkawi bulan lepas.



Antara benda yang dulunya aku pergi Langkawi belum ujud adalah cable car. Tetapi sebelum boleh cerita pasal cable car kena cerita perihal Oriental Village ni dulu pasal kalau nak naik cable car mesti kena masuk tempat ni dulu.


Oriental Village ni terletak di kawasan Pantai Kok iaitu di kaki Gunung Mat Chincang. Sinilah gateway untuk menaiki cable car ke puncak Gunung Mat Chincang. Memang takder laluan lain...mesti pergi sini untuk naik cable car.


Jangan bimbang...masuk free...tapi benda-benda lain kat dalam ni termasuk toilet takder la free...hehehe...


Dia macam satu pekan yang tersendiri...ala-ala macam Bukit Tinggi. Ada kedai-kedai, hotel, tasik dan macam-macam aktiviti yang disediakan. Yang penting sediakan ajer duitnya. Contohnya aktiviti menunggang gajah yang mahal giler. RM80 untuk beberapa minit...pergh!!!


Aktiviti yang paling murah sekali ialah bagi ikan makan...tu singgit jer sepeket..hihi...


memang cantik tempat ni...tapi time tengahari memang panas giler...cuma harap penyelengaraan tempat ni berterusan...takat masa aku pergi ni memang cantik dan bersih...


Ada macam-macam la kat sini...termasuklah aktiviti lasak outdoor macam ATV dan Segway. Boleh juga menonton wayang 6D kat panggung 6D Cinemotion (ntah manarupa 6Dnya aku pun tak tau..). Tengok galleri harimau, rama-rama dan boleh main naik turun jambatan pasal kalau tak silap aku 6 jambatan yang merentasi tasik kat sini ternasuklah jambatan gantung macam kat bawah ni.


Sebenarnya kalau nak jimat masa tak nak kena tunggu lama beratur untuk naik cable car, ada baiknya duduk jer kat sini. Ada Geopark Hotel tapi tak pasti ok ke tak pasal tu hari aku nak tidur sini tak dapat pasal dah penuh dah..


alamak...belum cerita pasal cable car pun dah panjang entri ni....nanti-nanti jer la sambung lagi...



3 comments:

  1. first time aku tahu pasal ni Oriental Village kat sana..
    Thank you.

    ReplyDelete
  2. Mak oi..naik gajah je 80 hengget?betul punya cekik darah

    ReplyDelete
  3. aku dan family tak sempat nak singgah kat area cable car ni masa pegi langkawi dulu...sedih

    ReplyDelete