Wednesday, January 15, 2014

Queen

Lagi yang tersangkut dalam draf dari tahun lepas...

Album klasik yang dah 40 41 tahun...


Queen - Queen (1973)

Lagu "Radio Ga Ga" dan "I Want to Break Free" mengenalkan saya kepada Queen. Rakan sekelas merangkap gitaris band zaman sekolah menengah saya sering menyanyikan "I Want to Breakfast" setiap kali kami turun ke kantin bila tiba waktu rehat. Sekurang-kurangnya itulah memori saya terhadap Queen pada ketika itu (tahun 1985 kalau tak silap). Lainnya memang tak ada. Tak ambil tahu. Pasal saya sangkakan mereka adalah kumpulan pop.

Mula berminat nak ambil tahu selepas mendengar lagu "Stone Cold Crazy" versi Metallica. Dan "Bohemian Rhapsody" dari filem Wayne's World benar-benar  mengubah persepsi saya terhadap Queen. Bermula dari situ saya mula menjejaki album-album awal mereka.

Pada saya Queen di tahun-tahun 70an adalah lebih menarik dari Queen di era 80an. Untuk Queen ni memang saya sokong kata-kata saudara PC Kokak "70s rules!!!" Album self-titled ini sebagai contohnya. Muziknya lebih metal berbanding album-album tahun 80an yang lebih kepada muzik new wave dan pop. Lagu-lagu seperti "Radio Ga Ga", "I Want to Break Free" dan "Another One Bites The Dust" adalah contoh yang nyata.


Imej mereka pun lebih menarik. Zaman rambut panjang. Pada mat-mat metal yang ragu-ragu dengan Queen, album ini bersama beberapa album awal mereka memang sangat rekomended. Memang ada feel early 70's Prog-rock/metal album. Walaupun ini album pertama mereka tetapi produksinya tip top. Queen memang tak sama dengan band-band rock 70an yang lain. Mereka unik. Kerja gitar Brian May memang sedap. Tak hairanlah kenapa  dia menjadi idola kepada ramai gitaris metal kemudiannya.

Lagu-lagu seperti "Keep Yourself Alive", "Doing Alright", "Liar", "Great King Rat", "My Fairy King" dan lain-lain pada saya jauh lebih bagus dari lagu-lagu Top 40 mereka di zaman 80an.

Saya cukup bersetuju bila ada fan yang berkata "Believe me, there is much more to Queen than what comes out of radio waves or MTV!"  Terbaik!!!





5 comments:

  1. qUEEN,

    nak cerita sehari memang tak cukup.

    bagi saya saya lebih menggemari era Highlander mereka sehingga album terakhir
    Made in Heaven. Zaman Freddie mengenakan misai gaynya.

    Zaman John Deacon pakai seluar pendek paras kelengkang dalam show live.

    anyway, John Deacon terus menghilang macam tu je.
    one of underated Bassist and Songwriter



    ReplyDelete
  2. itu la aku kata beberapa hari lepas (kes salah CD), kalau dapat CD queen lagi bagus~ sbb at 1 point membesar dlm era 80an mmg dgr lagu queen - i want to breakfast (haha), basikal, who wants to live forever, dll

    ReplyDelete
  3. Queen, giler macam2 sejarah dorang....

    ReplyDelete
  4. 70s rules dari semua benda beb.. 70s zaman muzik terbaik.. 70s ialah art penyakit berjangkit beb hehe..

    ReplyDelete
  5. Trek fav.Queen dari dulu sampai sekarang "friends will be friends"

    ReplyDelete