Wednesday, October 8, 2014

Si Gadis Ayu

Lagi kisah di Pulau Pinang.

Antara tempat yang Mus Speedrider suruh aku pergi adalah pasar karat rope walk bersebelahan Stadium Bandaraya Pulau Pinang. (Maaf aku lupa nak ambil gambar)

Biasalah...misi meninjau vinyl dan cd terpakai. Tetapi memandang ini rombongan keluarga, kemahuan untuk diri sendiri terpaksa diminimisekan. Tak dapat lah nak membelek lama. Aku jumpa 2 kedai tetapi majoritinya menjual vinyl oldies. Disebabkan aku lebih kepada peminat rock/metal lebih dari seorang vinyl kolektor...makanya tak ada satu pun yang aku berkenan.

Tetapi supaya tak pulang dengan tangan kosong, aku beli la juga sekeping...

BLACK DOG BONE - SI GADIS AYU (1978)


Asalnya tak nak beli. Pasal aku tahu ini bukannya LP asli. Logo EMI pun tak ada kat depan tu. Tapi memandangkan LP Black Dog Bone - Si Gadis Ayu ini mengimbau memori zaman kanak-kanak aku di penghujung tahun 70an. Lagu-lagu seperti Si Gadis Ayu, Geram, Hatiku Luka Lagi, Penghibur dan Pemberitahu dll sememangnya membawa memori aku ketika Darjah 1. Zaman selalu melepak rumah sedara yang merangkap jiran yang bapa saudaranya mempunyai LP ini.



Kaver belakangnya pun hampeh. Seingat aku kalau yang asli gambar lain. Ni pun harganya RM20. Aku tawar pun uncle yang jual tu tak bagi kurang. Tak apa lah. Sesekali sampai sini. Kira ole-ole dari Penang. Kalau yang ori, aku jumpa Alleycats 4 dia jual sampai RM130. Takper la aku tak minat...Lainlah kalau LP Wings, Search dan lain-lain band rock 80an...

Walaubagaimanapun...aku suka rope walk ni. Masih berkarat pasarnya kalau nak banding yang di JB mahupun di Stadium Shah Alam yang nama jer pasar karat...tapi dah macam standard pasar malam jer rupanya.

Rafi...semoga menjawap persoalan anda. :)






5 comments:

  1. BDB was top la zaman dulu ye... Aku sampai skarang tak gamekan Diskorama nye LP lagik... haish...

    ReplyDelete
    Replies
    1. BDB dan Carefree memang top la kan zaman tu...sayangnya industri muzik melayu ni memang tak akan jumpa la boxset ker special anniversary edition ker apa ker...balik2 kompilasi lagu yang sama la jugak...hampeh...

      Delete
  2. Heheh..ok la tu..lp gadis ayu ni pun manjang aku tejumpa yg pirate je.payah nak jumpa yg ori..album ni yg Kira paling hit la eh..
    Big four of the 80s BDB,flybaits,alleycats,kembara

    ReplyDelete
  3. dengar cerita kembara nak buat come back kan? perghh... best ni...

    ReplyDelete