Tuesday, October 14, 2014

Pop is Dead?

Kaset yang dah 20 tahun...


V.A - Pop is Dead? (The Essential Alternative Album) (1994)

Kalau tak silap inilah tahun yang munculnya perkataan alternative. Walaupun ianya bukanlah "my cup of tea" tetapi dah hidup djaman tersebut...sedikit tempias tu terkena juga. rasanya kompilasi ini diterbitkan oleh EMI khas untuk pasaran Malaysia sahaja.


Tujuan asalnya adalah kerana inginkan lagu Creep dari Radiohead. Tak berani nak beli satu album kerana takut tak boleh hadam lagu-lagu lainnya.


Satu lagi kerana lagu No Rain dari Blind Melon. Antara lagu kegemaran saya dari zaman tersebut.

Walaupun begitu ada juga lagu-lagu dari kompilasi ini telah saya miliki kasetnya seperti Terrorvison dan Mutha's Day Out. Yang lain-lainnya kebanyakan pertama kali dengar.

Track list :

1. Radiohead - Creep
2. The Smashing Pumpkins - Today
3. Cracker - Low
4. The Auteurs - Chinese Bakery
5. Terrorvision - Middleman
6. Concrete Blonde - Heal It Up
7. Beastie Boys - Sabotage
8. Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way
9. I Mother Earth  - Rain Will Fall
10. Mutha's Day Out - Locked (Tear Me Down)
11. Blind Melon - No Rain
12. Morrissey - The More You Ignore Me, The Closer I Get
13. Blur - To The End [Feat. Laetitia Sadier]

Hasil pencarian saya di internet rupa-rupanya ia juga ada di keluarkan dalam bentuk cd. Tetapi tidak pernah pula terjumpa.

Seronok juga sesekali mengimbau kenangan zaman tersebut walaupun ianya bukanlah kegemaran. Selera muzik saya tidak pernah berubah walaupun pun apa zamannya.






16 comments:

  1. Beastie boys tu aku pelik..kejap punk,kejap alternatif,yg last album dia jadi hip hop pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku 1st time dengar lagu dorang "Fight For Your Right" aku ingat dorang ni band rock...

      Delete
  2. Aku tak suka, tapi scope aku meluas... kawan aku tu jam ada dengar smashing pjmpkins, stone temple pilots..

    So ada la tempias tu aku belek2 foto2 dorang tengok rupa dorang.. hahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita serupa...dan aku tak pernah limitkan scope aku... janji sedap ok ajer..heheh...

      Delete
  3. yeah time tu creep versi f tu memang gempak gila la beb

    ReplyDelete
  4. Semua ni perintis 'alternative' nih... hehehe

    ReplyDelete
  5. djaman tu (mid 90's) aku pernah pinjam kaset member (album ni)... tapi tak melekat la pulak alternative jenis begini, the next day aku pulangkan hahaha

    ReplyDelete
  6. Kasetnie berpusing-pusing kat sekolah aku. Budak kelas aku ada beli. Pop is dead 2 pun ada tak salah aku. By the way sobotage best, Blur best. Pablo honey's creeppun best.

    ReplyDelete
  7. biar betik Bata dari Eastern Europe kau?
    Aku mati2 ingat Bata company Malaysia dari zaman Tunku Abdul Rahman dulu, then dia evolve bukak branch kat berapa negara
    HAHAHAHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul beb...dulu aku pun ingat macam tu...hahaha..

      Delete
  8. Aku dengan ini berterus-terang bahawasanya lagu-lagu dan band-band dalam kaset diatas mempunyai sentimental value pada diri ini...

    ReplyDelete
  9. aku lak penah terbeli soundtrack
    SINGLES...tapi best gak..berteromber penah dgr tak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni zaman grunge ni...aku tak beli soundtracknya...tapi suka juga filemnya...time tu rasa macam nak jatuh cinta dengan Bridget Fonda...hahaha...

      Delete