Saturday, October 17, 2015

Magnum Opus

Yang menyambut ulang tahun ke 20 pada hari ini, 17hb Oktober...


Yngwie Malmsteen - Magnum Opus (1995)

Satu lagi perkara yang pengikut blog ini pasti tahu yang saya adalah pengemar Malmsteen. Tidak perlu untuk anda membaca tulisan saya seterusnya jika anda tidak sukakan beliau. Sudah pastinya saya akan "bias".

Saya rasa kelakar bila pengkritik muzik mengatakan  album-album Malmsteen seperti ini sangat "predictable" dan tiada pembaharuan. Ini Malmsteen ok, apa lagi yang anda mahukan? Dia tidak akan pernah menjadi lain walau di era mana sekalipun. Malmsteen akan tetap menjadi Malmsteen. Trademark beliau adalah neo-classical yang laju dan laju. Memang itu pun yang kami die-hard fan ini inginkan.


Ini adalah kesinambungan dari album The Seventh Sign (1994). Masih mengekalkan Michael Vescera (Loudness) sebagai vokalis. (walaupun ramai juga yang tidak suka) Magnum Opus bukanlah sekadar album yang laju dan laju. Saya rasa ianya cukup melodic walaupun ianya tidaklah sekomersil Fire And Ice (1992).


Sesuai untuk semua golongan. Ada speed metal seperti "Vengeance". Slow rock macam "I'd Die Without You". Pop dalam "The Only One". Tetapi antara yang menariknya adalah instrumental "Amberdawn". Memang cukup syahdu lagu ni. Siapa kata Malmsteen tiada jiwa.

Cd saya adalah keluaran Jepun. Tetapi tiada obi. Mungkin dah hilang. Maklumlah cd 2nd hand. Yang bagusnya keluaran Jepun ini mempunyai satu lagu tambahan iaitu  instrumental cover dari Vivaldi, "Cantabile". 


Secara keseluruhannya album ini menepati citarasaya saya di tahun 90an. Ketika gitar hero yang lain juga telah berubah. Malmsteen tetap menjadi Malmsteen.

Saya suka satu quote yang saya terjumpa di internet...

Kurt Cobain’s followers: “Metal is Dead”
Heavy Metal: “Kurt Cobain is Dead”







5 comments:

  1. Suara Mike Vescera sedap ye. Suka dia time Loudness. Lagu Never Again. Wow!

    ReplyDelete
  2. Mmg ade yg dh "bosan" dgn solo2 Yngwie yg seakan2 same aje...Yngwie dh rilis banyak album.. so maybe tu psl pendengar dh "perasan"...tp bg aku klu dia kompos lgu dgn melodi yg best2...biar pun dia goreng solo tu lbh kurg cm len2 solo...mmg akn bes dn layan jga... tp aku jujurnye hanye ske dgr album2 yngwie era 80s...xkn bosan dgr...

    ReplyDelete
  3. Penah beli dulu kaset ni.malmsteen ngn mike viscera ni mmg kena.napa diorang tanak reunion balik eh.

    ReplyDelete
  4. Ni ada memori zaman kilang.

    Apapun album ni + Cover lagu ABBA tu datang dari satu zaman..... sedap dengar back to back

    ReplyDelete