Monday, August 7, 2017

Breaking the Silence

Yang dah 30 tahun...


Heathen - Breaking the Silence (1987)

"Some guys have all the luck". Bukan lagu Rod Stewart. Tapi tajuk tersebut adalah apa yang berlaku kepada Heathen. Tak semua bernasib baik walaupun sudah melakukan yang terbaik. “Luck” sememangnya bukan untuk mereka. Seperti Lääz Rockit, Heathen juga adalah unsung hero dari Bay Area.

Mereka seangkatan dengan Testament dan Death Angel. Sama-sama menghasilkan “debut” album pada tahun 1987. Sayangnya tidak seperti “The Legacy” dan “The Ultra-Violence”,  “Breaking the Silence” agak kurang dikenali ramai. Padahal lagu mereka setanding malah ada yang lebih baik. Saya secara peribadinya meletakkan "Breaking The Silence" lebih tinggi dari 2 album tersebut.



Kegagalan mereka mengekalkan ahli dan kelewatan mengeluarkan album ke 2 juga menjadi salah punca mengapa mereka tidak mencapai status yang sepatutnya. Lagu mereka sedap. Sound bersih. Melodic thrash dengan vokal ala NWOBHM. Walaupun tak seganas band lainnya tetapi ianya memadai untuk kita terhanguk-hanguk kepala mendengarnya.

3 track pertama, Death By Hanging, Goblins Blade dan Open the Grave memang terbaik. Cover dari kumpulan Sweet - Set Me Free adalah lagu yang masuk MTV. Rasanya kalaulah mereka dapat menghasilkan album ke 2 ketika genre thrash sedang di kemuncak, pastinya nama mereka sebaris dengan lagenda Bay Area yang lainnya.


* pernah terbaca yang gitaris mereka, Lee Altus (sekarang dengan Exodus) adalah antara calon yang dipilh oleh Abang Mus untuk Megadeth sebelum posisi tersebut akhirnya diisi oleh Marty Friedman.





8 comments: