Tuesday, November 16, 2021

Bark At The Moon

Sempena ulang tahun yang ke 38 pada 15hb November yang lalu...

Ozzy Osbourne - Bark At The Moon (1983)

Kali pertama mendengar lagu dari album ini adalah lagu "So Tired" dari kaset kompilasi lagu-lagu pop kepunyaan abang. Pernah diceritakan dalam penulisan saya dari tahun 2013 di >SINI<.

Makanya tak perlulah diceritakan secara mendalam tentang pendapat saya terhadap album ini. Penulisan kali ini lebih kepada nak memberitahu yang album ini telah pun berjaya saya piring hitamkan. Sayangnya saya tidak pernah mempunyainya dalam bentuk kaset. Tak bolehlah nak masuk entri Gila Format.

Selain dari mengada-ngada cari penyakit nak kumpul versi piring hitam, tujuan asal beli adalah kerana kurang berpuashati dengan gambar cover kecil versi re-master cd yang saya miliki. Pernah bercadang nak membeli versi cd dengan gambar cover penuh tetapi agak susah juga nak jumpa dengan harga mampu milik. Tetapi apabila terjumpa versi piring hitam yang masih berkeadaan elok di Discogs dengan harga dibawah RM100 rasanya ianya lebih berbaloi dimilik berbanding versi cd.

Saya sering mempunyai "nilai sentimental" terhadap Jack E. Lee. Walaupun diakui yang Randy Rhoads adalah gitaris terbaik yang pernah Ozzy miliki. Tetapi zaman remaja saya adalah zaman Jake E. Lee sebagai "poster boy". Mana mungkin saya tidak mengidolakan beliau sebagai gitar hero saya. Solo beliau dalam "So Tired" adalah salah satu contoh solo yang penuh jiwa...



2 comments:

  1. aku kalau lagu-lagu lama Pak Ozzy, layan kompilasi Ozzman Cometh saja, mengingatkan aku era aku suka dengar Braingell Radio tahun-tahun terakhir berada di Penang

    berbeza dengan album baru (taklah sangat) Black Rain dan Scream, yang dua ni memang ada nilai nostalgik

    ReplyDelete