Tuesday, October 25, 2022

Grave Dancers Union

Yang menyambut ulang tahun ke 30 pada 6hb Okt yang lalu...


Soul Asylum - Grave Dancers Union (1992)

Kali pertama mendengar album (kaset) ini secara penuh adalah sekitar tahun 1993. Sebelum itu dah pernah dengar lagu "Runaway Train" di radio. Memang sedap lagunya tetapi tak ada rasa tergerak hati nak membeli. Maklumlah zaman menganggur baru habis belajar yang tak berapa nak ada duit.

Ianya adalah kaset kepunyaan jiran merangkap rakan sepermainan sejak kecil. Entah apa mimpi beliau datang ke rumah dengan membawa kaset ini. Padahal kami sudah agak renggang semenjak sekolah menengah sehinggalah saya melanjutkan pelajaran. Tambahan pula beliau tua setahun dari saya.


Ianya adalah cinta pendengaran pertama saya terhadap Soul Asylum. Selain "Runaway Train", saya juga jadi minat dengan "Black Gold" dan beberapa lagu lainnya. Melodi lagu-lagu mereka sememangnya sedap dan lazat.

Tetapi entah mengapa saya tidak pernah ada kasetnya. Tak teringat langsung untuk membelinya. Namun begitu saya tetap mengikuti mereka dengan membeli kaset album yang selepas darinya (Let Your Dim Light Shine – 1995). Cuma dalam beberapa tahun lepas baru tergerak hati untuk memiliki versi cd.

Bagi saya kalau bercerita tentang alternative rock 90an, Soul Asylum adalah yang pertama akan ada di dalam kepala.


3 comments:

  1. itulah satu-satunya lagu Soul Asylum yang aku tahu :)

    ReplyDelete
  2. Runaway Train adalah lagu yang membuatkan aku beli gitar nak belajar strum

    ReplyDelete
  3. Antara lagu pertama yang saya belajar main guitar sambil menyanyi ialah "Runaway Train", saya juga terkesan dengan lagu "Lonely for You"....

    ReplyDelete