Wednesday, November 23, 2022

Arena

Yang menyambut ulangtahun ke 38 pada 12hb Nov yang lalu...

Duran Duran - Arena (1984)

Berita tentang Duran Duran telah diterima masuk ke dalam  Rock N Roll Hall of Fame 2022 telah menyebabkan rasa terpanggil untuk mendengar album ini semula.

Apa yang saya ingat tentang album ini adalah video konsertnya ada ditayangkan di TV3. Sayangnya di waktu itu siaran TV3 hanya boleh ditonton di kawasan Lembah Kelang. Kalau tak silap ianya adalah salah satu rancangan untuk tahun baru 1985. 

Bayangkan betapa frustnya perasaan pada ketika itu. Dah lah iklan tentangnya hari-hari disiarkan di surat khabar secara "countdown" selama seminggu. Iklan tersebut yang meletakkan gambar dari cover album ini pernah saya gunting dan simpan di dalam scrapbook.

Ini adalah zaman saya sedang kemaruk dengan mereka. Tetapi album ini tak pernah pun saya dengar. Ketika itu adalah zaman belum berapa pandai untuk membeli kaset sendiri dan masih mengharapkan apa yang abang kandung beli. 

Kemudiannya album ini terus saya lupakan apabila saya mula jatuh minat dengan muzik rock dan heavy metal menjelang penghujung tahun 1985. Dan saya hanya betul-betul mendengarnya apabila memiliki cdnya di zaman pandai e-bay (2010an).


# Entri ini juga adalah satu tribute kepada pemain gitar mereka, Andy Taylor yang disahkan mengidap kanser dan tidak dapat bersama ketika majlis Rock n Roll Hall of Fame. Beliau adalah gitar hero saya yang pertama. Semoga beliau cepat sembuh.....



5 comments:

  1. DuranDuran era ni band boy sume jambu2...Culteru Club plak teruih jatuh cinta dengan Boy George...Hahaha!...

    ReplyDelete
  2. The Wild Boys, Union Of The Snake dan A View To A Kill (bukan album ni kan?) memang lagu mengingatkan aku era tadika dan baru masuk darjah 1... Cimca (abang Takilala) rajin pasang Duran Duran dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. A view To A Kill tahun 85...lepas album ni...dan takder dalam mana2 album solo Duran Duran kecuali album kompilasi

      Delete