Thursday, March 30, 2023

A Paranormal Evening with the Moonflower Society

Lagi album terbitan dari tahun lepas...

Avantasia - A Paranormal Evening with the Moonflower Society (2022)

Tak tau nak tulis apa sangat. Kepala menjadi tepu semula apabila terlampau banyak sangat medengar lagu-lagu bergenre begini. Avantasia adalah salah satu band yang saya lebih rasa teruja nak tak siapa penyanyi undangannya berbanding album itu sendiri.

Dari segi lagu dan muziknya, Tobias Sammet sebagai mastermind Avantasia sememangnya jarang mengecewakan. Kalau anda peminat power metal, ini sememangnya makanan anda. Tetapi bagi peminat kasual seperti saya, lagu-lagunya sedap, permainan muziknya mantap tetapi agak sukar untuk benar-benar melekat di kepala.

Tetapi seperti yang saya katakan awal tadi, keterujaan mendengar Avantasia adalah lebih kepada vokalis jemputannya. Tobias Sammet tak pernah gagal untuk mengumpulkan nama-nama besar dunia power metal ke dalam Avantasia. Antaranya Floor Jansen (Nightwish), Jørn Lande (Jorn), Michael Kiske (Helloween), Ralf Scheepers (Primal Fear), Geoff Tate (ex-Queensrÿche), Eric Martin (Mr. Big) dan Ronnie Atkins (Pretty Maids).

Yang paling saya nak dengar sudah semestinya Eric Martin dan Michael Kiske. Kedua-duanya adalah vokalis kegemaran. Eric Martin membuktikan yang beliau adalah seorang vokalis yang versatile manakala Michael Kiske masih dalam acuan Helloween.

Tetapi lagu track pembukaan, "Welcome to the Shadows" pada saya adalah yang paling sedap. Ianya adalah satu-satunya lagu yang melodi chorusnya mudah menangkap dan melekat di kepala.


1 comment: