Sunday, March 19, 2023

Rad Wings of Destiny

Album kegemaran 2022

Ugly Kid Joe - Rad Wings of Destiny (2022)

Ugly Kid Joe adalah sebuah lagi band yang lama dah ditinggalkan. Kali terakhir yang betul-betul beli dan dengar adalah Motel California (1996). Muzik mereka yang berubah arah menyebabkan hilang rasa teruja untuk terus mengikuti mereka.

Tetapi untuk tahun 2022 sememangnya saya banyak bernostalgia. Banyak betul membeli album baru dari band-band "soundtrack" zaman remaja. Rad Wings of Destiny adalah salah satunya darinya. Tak sangka pula akan jatuh suka. Maka tak hairanlah bukan sekadar cd, piring hitamnya pun turut dibeli.

Mereka masih mengekalkan tajuk album secara parody. Walaupun bertajuk Judas Priest tetapi isinya lebih terarah kepada ACDC. Ada beberapa lagu yang pekat pengaruh ACDC. Track pertama (That Ain't Livin'  ) adalah contohnya. Sampai ada ulasan yang mengatakan yang ianya lebih bagus dari lagu-lagu ACDC sekarang.

Sebagai peminat, saya masih bernostalgia tetapi nampaknya Ugly Kid Joe telah "move on". Walaupun mereka masih mempunyai sound yang sama. Tetapi tiada lagi lagu-lagu yang keras dan berat. Tiada langsung lagu-lagu seperti "Madman" atau "Neighbor". Mereka kini lebih lebih lembut dan perlahan. Mungkin bersesuailah dengan usia dan imej terkini mereka yang berambut pendek dan botak... hahaha...

Namun begitu secara kesuluruhannya ia adalah album yang bagus. Semua lagu sedap. "Long Road" yang santai mengingatkan kepada "Mr. Recordman". 

Rekomended!


2 comments:

  1. aku ingat dah berkubur dah UKJ ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. masih bertahan dengan orang yang sama...cuma drummer jer dah main dgn band lain...tapi untuk album ni dia main juga untuk beberapa buah lagu

      Delete