Monday, March 27, 2023

From Womb To Tomb

Album pilihan 2022

Lillian Axe - From Womb To Tomb (2022)

Lillian Axe adalah salah satu dari ratusan band-band era 80an yang dikategorikan sebagai glam/hair metal yang berjaya merakamkan album tetapi gagal untuk menjadi popular. Bukan kerana mereka tak bagus atau tak sedap, tetapi ianya lebih kepada saingan yang tinggi, promosi dan nasib yang kurang menyebelahi mereka.

Mereka juga adalah di dalam kategori band-band yang bukan menjadi keutamaan untuk saya dengar pada ketika itu. Kekangan seorang TRUE pelajar yang tak berapa berduit dan tiadanya kawan yang mendengar kaset mereka menjadikan mereka hanyalah band yang saya tahu nama tetapi tidak tahu bagaimana lagu-lagunya.


Tetapi sejak kebelakangan ini timbul rasa minat untuk cuba mendengar band-band dari genre sebegini. Hasil dari carian di spotify baru tahu yang mereka masih aktif dan ada menghasilkan album baru. Percubaan mendengarnya menyebabkan jatuh minat dan terjebak untuk membeli cdnya.

Tak pandai sangat nak komen perbezaan dari album-album awal. Saya hanya mempunyai satu cd dari mereka (album pertama, Lillian Axe 1988) tetapi apa yang pastinya album terbaru ini bukanlah  glam/hair metal 80an ataupun straight forward hard rock. Ianya banyak elemen progressif rock dengan lagu-lagu yang lebih perlahan dan beremosi. Namun begitu ianya sedap. Vokal yang harmoni dan kerja gitar yang melodic.

Sudah semestinya ia adalah diantara album pilihan saya untuk tahun 2022


No comments:

Post a Comment