Tuesday, March 7, 2023

The Final Battle

Satu lagi album pilihan 2022...

Stryper - The Final Battle (2022)

Awalnya tidak menaruh harapan yang tinggi. Pra dengar di spotify pun sekadar sambil lalu kerana sedap atau tak sedap, cdnya memang akan tetap dibeli.

Kesibukan Michael Sweet dengan pelbagai projek lain membuatkan saya beranggapan yang beliau pastinya telah kering idea. Cdnya pun antara yang terakhir saya dengar dari pelbagai cd yang di beli pada tahun lepas. 

Ternyata saya tersilap. Seperti beberapa album sebelumnya, Stryper sememangnya tidak mengecewakan. The Final Battle membuktikan yang mereka adalah satu-satunya band dari era glam/hair metal 80a yang terus menerus menghasilkan album-abum yang bagus dan berkualiti.

Mungkin ianya bukanlah sesuatu yang baru atau lain dari yang lain. Sememangnya tiada yang berubah. Vokal Michael Sweet pun masih sama seperti dulu. Tetapi yang pentingnya ini adalah apa yang kita mahu dari Stryper. Mereka memang pakar dalam menghasilkan melodi dan rif yang sedap. Ianya seperti saya kembali kepada era 80an tetapi di tangan ada teknologi terkini.

Bagi saya muzik mereka adalah heavy metal. Tak kisahlah jika ianya putih atau hitam. Yang paling penting adalah sedap. Dan ini adalah satu lagi album terbaik dan pilihan saya untuk tahun 2022.


2 comments: