Friday, March 10, 2023

Survive

 Album pilihan 2022

Stratovarius - Survive (2022)

Agak lama sebenarnya tak mengikuti perkembangan Stratovarius. Kali terakhir yang betul-betul ambil tahu adalah Elements Pt. 2 (2003). Selepas itu sememangnya "lost" dengan mereka.

Tetapi sejak kembali bersemangat untuk mendengar semula genre power metal, ini adalah antara album baru yang ditunggu-tunggu. Mereka adalah antara penyebab saya terjebak mendengar genre sebegini suatu masa dahulu.

Dengan Survive, ternyata mereka tidak banyak berubah. Jarak masa hampir 20 tahun dan ketiadaan Timo Tolkki bagaikan tiada kesan. Saya tidak pasti bagaimana dengan album-album lainnya dalam tempoh tersebut, tetapi Survive mengembalikan ingatan saya kenapa saya gemarkan genre sebegini suatu masa dahulu.

Stratovarius membuktikan yang mereka masih diposisi band-band elit bagi genre power metal. Ianya bagus dan tidak membosankan. Saya kebiasaanya akan "hilang" dipertengahan album terutamanya apabila sampai di track yang ke 5 dan keatas. Tetapi ianya tidak berlaku kepada Survive. Lagunya catchy dan yang paling penting tidak berlebihan hingga boleh menyebabkan kedengaran seperti berulang.

Mungkin bukan penanda aras. Tetapi ianya adalah apa yang anda mahu dari genre power metal. Survive adalah satu album terbaik power metal masa kini.


1 comment:

  1. antara band power metal yang aku tak ter"check-out" lagi, tapi adalah juga sekali-sekala menyelit lagu mereka bila layan random power metal dalam playlist Spotify

    ReplyDelete