Wednesday, March 22, 2023

Leviathan II

Album pilihan 2022

Therion - Leviathan II (2022)

Lagi sebuah band yang lama dah ditinggalkan. Kali terakhir mendengar mereka secara betul adalah album Secret of the Runes (2001). Manakala kali terakhir membeli cd mereka adalah album kompilasi Atlantis Lucid Dreaming (2005).

Percubaan di spotify dan membaca ulasan di media sosial menyebabkan terjebak membeli. Sebenarnya ini adalah album trilogy. Ini adalah yang kedua. Yang pertama pada tahun 2021 manakala yang ketiga dijangkakan pada penghujung tahun ini.

Sebenarnya bukan sahaja Therion, tetapi boleh dikatakan hampir kesemua muzik bergenre symphonic metal ini agak lama saya tinggalkan. Mungkin itu salah satu penyebab kenapa kali ini agak mudah jatuh suka. Terlampau banyak menjadi tepu. Tetapi bila sesekali dengar rasa ketagih.

Lagipun memang susah untuk tidak sukakan Therion jika selera anda adalah genre yang sebegini. Mereka sememangnya sebuah band symphonic power metal yang cukup gah dari segi susunan muziknya. Memang "grand". Produksinya pun memang berkualiti. Mungkin ada sedikit elemen melankolik dan gelap tetapi ianya sangat melodic dan sedap. 

Tak pasti telinga orang lain. Tetapi bagi telinga saya yang jarang-jarang mendengar genre sebegini, Leviathan II  sememangnya menghiburkan. Nampaknya kenalah mencari Leviathan yang pertama pula selepas ini...


2 comments:

  1. kali terakhir aku layan muzik Therion ni 10+ tahun lepas era Vovin/Atlantis (versi AsiaLink)

    ReplyDelete