Monday, July 26, 2010

No Prayer For The Dying

Dalam duk menunggu Final Frontier...jom layan dulu album no 8 Iron Maiden ni dan jugak review yang ke berapa ntah (aku dah lost count...heheh) untuk album2 dari tahun 1990...



No Prayer For The Dying...dah 20 tahun dah...inilah album yang samada disukai ataupun dibenci oleh peminat Iron Maiden (sebelum era Blaze)...selepas menghasilkan antara 2 album terhebat "7th Son.." dan "Somewhere In Time"...tetiba jer Steve Harris nak berubah angin yang tak pasal2 menyebabkan Adrian Smith blah...inilah punca menjadikan album ni tak diterima oleh peminat Iron Maiden yang rata2 suka dengan Adrian Smith termasuk la aku...

Kemasukan Janick Gers pada permulaannya memang tak banyak membantu...maklum la gaya permainan dia memang jauh berbeza dengan Adrian Smith...tambah pulak keadaan semasa ketika tu (terutamanya pada diri aku la)...muzik thrash tengah meletup...aku pun tak terkecuali mengikut trend..tu jam dah start dengar band2 yang lebih heavy menjadikan rilisan Maiden tanpa Adrian Smith kurang menarik perhatian aku...


dulu beli Kerrang ada dapat sticker gambo eddie yang ni...masa aku kat ITM...aku tampal kat cover calculator untuk riak maidenwi..hehe

Walaupun ketika album ni rilis dulu...aku tetap jugak beli kasetnya...tapi ianya bukanlah antara yang selalu bermain2 dalam walkman aku...Antara lagu melekat kat aku ketika itu adalah Tailgunner, Holly Smoke dan Mother Russia...dan aku tak berapa minat kat lagu Bring Your Daughter...To The Slaughter...tapi lagu ni la pulak yang tercatat kat dalam sejarah Iron Maiden sebagai satu2nya single dorang yang dapat no 1 kat UK...

Terus terang aku cakap...album ni antara album yang aku abaikan bersama2 album Fear Of The Dark masa zaman2 aku mengupgrade kaset2 Iron Maiden aku ke cd terutamanya semasa keluarnya versi double disc tu...sekarang rasa nyesal pulak...aku cuma membeli cdnya masa versi enhanced diriliskan...yang tak bestnya versi ni cover Eddie dah tak jadi ganas...dah takder dah orang yang kena cekik tu...


Ni Eddie Holly Smoke dulu aku ada posternya...nyonya kedai kaset kat Ulu Tiram bagi kat aku...bertahun tertampal kat bilik aku kat kampung sehinggalah mak aku buat make over bilik tu..

Apa2 pun sejak ada versi enhanced ni...dengar balik...kepala pun dah bebas dari unsur2 trendy thrash/death metal...heheh...baru la aku boleh menghargai album ni...Kira ok jugak la Janick Gers ni...membawa kelainan...layan jugak dengar lagu seperti No Prayer...,Public Enema Number One, Fates Warning, The Assassin, Run Silent Run Deep dan Hooks In You...

Kepada sapa2 yang tak pernah dengar No Prayer...ini adalah album yang kononnya Steve Haris nak cuba back to basic...tapi fan tak berapa suka...selalu dianggap sebagai Bruce-Maiden's worst album...tapi kalau dah jenis kipas susah nak mati tu kan....mesti ada jugak la dalam koleksi..

13 comments:

  1. bersusah pyh aku cari versi 1st pressing kat ebay tau! hehehe... cekik org punya pasal :)

    ReplyDelete
  2. sama macam ko, first impression aku hampa ngan kaset ni.
    nak2 tu jam Rust In Peace pun keluar sama timing dah tu sama2 kaaset EMI jugak..

    tapi makin lama, aku rasa NPFTD ni is actually good. Running Silent gerek sey..

    ooo anyway, zaman ni nye tour is one of the best, setlist giler babi, dan 6 ke 7 lagu dari kaset ni dorang main. Transformation la kalau live

    ReplyDelete
  3. hah...gua punya pendapatan yg lain..elbem yg memperkenalkan gua dgn IM...semestinya gua suka..lagu layannn..keh keh keh.

    apa bezanya trasyed?..gua yg buta muzik ni dgr sama je...

    ReplyDelete
  4. album ni takde epicness... semua lagu straight out rock. Yang mungkin epic sikit ialah Mother Russia.

    Sound clear as crystal. Paling bright punya production.

    Tailgunner tu best...

    ReplyDelete
  5. Ijau...tak larat la aku nak kejar 1st press...janji ada cukup la..

    Deaf...Rest In Peace memang berbulan2 duk dalam walkman...sampai naik lunyai inlay dia asik kena belek...hehehe...

    Jemz...aku selalu dengar orang yang tak berapa into Maiden cakap setiap albem Maiden sama jek bunyinya.

    sebenarnya ko kena dengar betul2 lagi....MM dah jawap pun kat atas tu...tapi contoh beza yg senang nak tangkap adalah...

    1 - 2 albem sebelum ni adalah albem berkonsep prog atau epic metal siap ngan synth...tapi NPFTD ni lebih pada simple raw radio friendly hard rock ajer...x der synth langsung..
    2 - Tiada lagi trademark solo2 melodi Adrian Smith...ni sampai sekarang pun masih ramai die hard tetap tak suka Janick....tapi bagi aku ok jek...terutama stage presence dia...

    banyak lagi ahhh...ko pelan2 dengar sendiri...heheh...

    ReplyDelete
  6. Abg Ben...Tailgunner antara sebab kenapa patut beli cd ni... :D

    Semut...apa yang gempak...saya ker?...

    hahahaha...

    ReplyDelete
  7. trasyed, betul..psl 1st elbem gua dgr elbem ni..so xde expectation la..zaman tu mana leh beli kaset sesuka ati...duit x cukup woo..keh keh

    adakah sama mcm metallica - blek, megadeth - countdown ? lagu yg senang hadam ( komersil )dan catchy.

    ReplyDelete
  8. Jemz sama la kita. album ni la perkenalkan aku kpd maiden, jadi bg budak ingusan time tu rasa album ni la album maiden terbaik! hehehe

    ReplyDelete
  9. yeke doc wan?..wah..gua ada geng..hehe
    tp lam playlist gua skang nih..powerslave sama 7th son jek...err..mana folder No prayer gua taruk arr??...

    ReplyDelete
  10. Jemz...mungkin jugak kot...tu pasal aku pun tak suka blek album...huhuhu...

    Wan...biasa la...aku kalau umo aku sekarang 16 mungkin aku jadi peminat Jason Bieber kot...tak main la Maiden ni...hahaha...

    ReplyDelete
  11. intro Holy Smoke bikin gua terus ternoda... maksud gua, tergoda.

    ReplyDelete
  12. napa eh, ramai tak suka janick gers...sebab solo tak brp tajam? atau gaya dia gedik bila main gitar? ahaha...

    ReplyDelete