Tuesday, July 6, 2010

Sting In The Tail

Dah lama aku nak review album ni...tapi memandangkan ini album terakhir mereka...nak bagi puas hati diri aku sendiri...aku nak dengar betul2 dan banyak2 kali sebelum aku boleh buat rumusan apakah Sting In The Tail dari Scorpions ni sebuah album yang bagus...so setelah hampir 2 bulan lebih mendengarnya (masa mengosok baju sekolah anak tiap2 malam...maklum la bapa mithali...hehehe...)...ini review aku...



Sebelum tu untuk makluman...aku dah jarang beli cd...tapi memandangkan ni last album...so aku beli jugak la...cd ni aku beli dari ebay...setelah membandingkan harganya dengan beberapa buah kedai cd disekitar JB aku rasa membeli di ebay lebih berbaloi...cd baru (sealed) ni aku beli dari China...China?...takut jugak kalau2 pirate...dengan harga tak sampai pun RM30 (kat sini RM46.50)...aku harap cd ni ori...bukan pirate...setelah aku belek2 pun tak nampak macam pirate...pembeli lain pun takder komen apa2...so aku angap cd ni ori la.... :P



Pendapat aku masa 1st time dengar cd ni...tak berapa menarik...tak banyak lagu yang sekali dengar aku dah dapat tangkap...cuma 3 lagu...The Good Die Young, Spirit Of Rock dan The Best Is Yet To Come...lain2 walaupun 3 lagu balladnya pun tak menangkap...kesimpulan pertama aku...album ni bukanlah sambungan Humanity - Hour 1 (walaupun lagu2 heavy macam Turn You On, No Limit ada bunyi2 macam tu)...tapi untuk album ni mereka cuba balik ke 20 tahun yang lalu...zaman2 gemilang album Crazy World...lagu track pertama Raised On Rock kalau letak kat album Crazy World memang ngam...Rudolf punya riff sebijik macam zaman tu...lagu slow SLY pun ada feel macam Send Me An Angel...ntah mengapa zaman tu yang dorang pilih...kalau aku...era Matthias Jabs...aku inginkan zaman Blackout,Love At First Sting dan Savage Amusement...siapa la aku nak persoalkan yer tak...

pasal lirik pulak biasa la...lirik Scorpions memang takder yang seni2 mendalam punya...lirik2 simple dan budak2 ajer...walaupun dorang dah pangkat atuk2 semua...tak kisah la tu...tapi sampai 4 lagu yang tajuknya Rock nampak sangat dorang cuba nak membuktikan walaupun dorang dah tua...still boleh rocking lagi...aku rasa tak perlu la kan...macam lawak pulak banyak sangat tajuk rock...atau mungkin last kopek punya hal...bantai la kot2 lagu2 tu boleh jadi anthem macam Rock You Like A Hurricane..

Tapi kan...selepas 2 bulan lebih mendengarnya...rumusan aku berubah...boleh tahan jugak album ni...lagu2nya memang grower...walaupun bukanlah yang terbaik...tapi bagi sesapa yang minat Scorpions tak kira zaman bila...rasanya boleh masuk la album ni...antara yang menarik bagi aku adalah lagu mid tempo The Good Die Young...ikut info kat inlay lagu ni ada Tarja Turunen (Nightwish)...tapi puas aku ulang2...tak dengar pun suara minah ni...rupanya dia cuma nyanyi background jer...bukan duet...padan la suara Klaus Meine je yang dengar...



Lagu2 slownya Lorelei dan The Best is yet to come pun makin dengar makin best...cuma SLY jer lambat skit kepala aku nak tangkap...Lagu2 heavy memang takder hal...biasa la catchy ala2 scorpions kan...lepas 3,4 round dah boleh tangkap la melodi dia...tapi paling nak puji suara atuk Klaus Meine ni...tua2 pun suara masih power...ntah makan apa la orang tua ni kan...

Bab production....macam biasa....jarang album scorpions sound teruk kan...mesti tip top punya....riff2 dan solo Rudolf dan Matthias Jabs memang masih menyengat...takder komplen la...aku suka jugak drummer dia James Kottak (ex Kingdome Come) tu...



So...rumusannya...kalau ini lah album terakhir mereka...aku masih belum puas...rasanya dorang masih boleh berkarya lagi...tapi biasala...semua yang bermula pasti akan berakhir...apa2 pun aku enjoy album ni setelah kali terakhir aku betul2 dengar Scorpions masa album Face The Heat...


****aku tak pernah tengok Scorpions main live depan mata...tapi aku pernah jumpa dan salam dorang masa seisi bertemu peminat kat Plaza Kotaraya, Johor Bahru masa pertengahan tahun 90an dulu (tak silap promosi Face The Heat)...sayang tu jam lum ada kamera handphone untuk aku bergambo kenang2an ngan dorang...dan yang tak leh lupa..masa tu hari kerja...sempat aku ngulor sejam dua untuk jumpa dorang...heheh...

12 comments:

  1. Matthias Jabs dah bukak kedai gitar kat German. Yang lain2 apa nak buat lepas pencen ni tak tau le.

    ReplyDelete
  2. mcm mana la agaknya klu scorpions cover lagu suasuey kamoning? (kes tgh tgk cerita nasib doremi kat astro)

    abg ben, matthias guna gtr cort :)

    ReplyDelete
  3. ada dapat lagu bonus tak ?
    The thunder in the wall?

    ReplyDelete
  4. ada dapat lagu bonus tak?

    "thunder and lightning" ke apa nama dia....

    ReplyDelete
  5. Oooo cerita pasal Scorpions....
    Dia orang dari German kan?? kan??
    Jom tengok German semi-final.....hahahahaha!!

    ReplyDelete
  6. Abg Ben...dorang duk goyang kaki pun tak per...duit royalti makan tak abis...

    Portdy...takder...tu rilisan mana?

    Skid...paul sotong pilih spain....heheh..

    ReplyDelete
  7. macam biasa. JApanese.

    selalu ada lagu nasik campur ni.
    try carik kat 4kongsi tak jumpa lagi.

    ReplyDelete
  8. update:
    thunder n lightning dah buleh dapat kat 4kongsi.cekiout.

    ReplyDelete
  9. aku test dengar kat hmv. boleh tahan 1st dengar.

    nanti dorang live kat jb, bleh gi sama2

    ReplyDelete
  10. ada gak jumpa fan scorpions kat sini..salam bro.... aku fan scorpions tak kira walau dia main dangdut pun heheheh.... bro gua sempat tgk gig deorang kat spore 1994 sekali, kl 2 kali.... sad sbb deorang nk pencen....keep in touch bro

    ReplyDelete