Wednesday, July 21, 2010

Wajah Mistikal

Selain dari Belantara...ada satu lagi band rock melayu dari zaman 80an yang aku kagum dengan susunan muziknya...band yang aku maksudkan tu adalah Urgent.



Tak banyak yang aku tau pasal band ni...tak berapa banyak publisiti...tapi kalau tak silap aku dalam ruangan Juwie kat Mingguan Malaysia dulu...M.nasir memang puji band ni dan dia harap Urgent ni boleh jadi seperti Search....tapi sayangnya tak tau mana silapnya...mungkin kurangnya promosi menyebabkan Urgent ni kurang menyerlah...

Seingat aku dulu kaset ni rilis saing dengan kaset Junction - Arah....tu jam zaman budak sekolah tak mampu nak beli semua kaset...aku dan member aku bagi 2...sorang beli Urgent dan sorang beli Junction...disebabkan cover kaset ni gambo mat smart...member aku tu pilih Junction yang nampak lebih rock...disebabkan dia pilih dulu...aku takder pilihan terpaksa beli Wajah Mistikal ni...

Dari cover yang gambo mat smart ala2 Metalian dan Gersang tu...memang aku takder harap sangat kaset ni best...tapi setelah mendengar sampai habis....terasa band ni memang lain dari yang lain....susunan muziknya agak berbeza dengan band2 rock lain yang besepah zaman tu...muzik dorang tetiba mengingatkan aku pada Belantara...tapi takder la sama macam Belantara....Belantara lebih pada gitar dan gitar....Urgent pulak ada campuran gitar dan keyboard...tapi susunan muzik dorang yang ada eleman2 progesif memang menarik minat aku...tapi sayangnya seperti jugak Belantara...mungkin pendengar zaman tu belum berapa boleh menerima muzik2 yang progresif ni...album mereka kurang dapat sambutan...



Kaset dari tahun 1988 ini diterbitkan oleh M.Nasir...so dah boleh agak la band ni bukan calang2 band kan...terdapat 5 lagu ciptaan mereka sendiri...4 dari M.Nasir dan 1 dari JS Kevin...susunan muzik pula oleh dorang sendiri...ada beberapa lagu yang ada sikit2 unsur progresif...tak la sehebat Queensryche kan...tapi berjaya juga menarik perhatian aku...suara vocalistnya pun boleh tahan...jenis2 high pitch...kira boleh terima la...gitarist pun best...banyak juga part2 melodi dan solo2 gitar yang panjang2...walaupun lagu2 slow dia ada skit meleweh..

Antara lagu yang menarik perhatian aku adalah Mencari Kejujuran, Khilaf, Keseorangan, Misteri dan Melodi Seribu Mimpi (lagu ni yang paling dikenali kot dari kaset ni...ada masuk Muzik Muzik TV3 dulunya)...aku try cari lagu ni ataupun lainnya kat youtube tapi gagal...yang ada cumua lagu yang jadi title track kaset ni...belasah jer la..



Aku tak tau apa jadi pada kumpulan ni selepas tu...rasanya dorang ada keluar album ke 2...tapi masa tu aku dah tak follow dah...so aku tak tau macamana bunyinya album ke 2 dorang dan tak tau apa kesudahannya Urgent ni...kalau aku tak silap gitaris dia Lan selepas tu menubuhkan kumpulan Gamma (bukan Gamma Ray eh!!...heheh..) macamana bunyi lagu2 kumpulan Gamma aku pun tak tau...tak pernah dengar pun kecuali satu lagu slow dia yang selalu keluar radio tu...

8 comments:

  1. Berteromber,
    nice review bro!

    Urgent ni ada dalam satu track dubbing keset sepupu aku (zaman dulu, kan dubbing bersepah kat kedai kaset)

    Dubbing ni, kalau cakap kat bebudak sekarang, jenuh la nak explain.

    Abang Ben, (silap parking blog)
    Sorry beb... zaman dulu dubbing memang satu fenomena. hehehe

    ReplyDelete
  2. speed...zaman dulu memang banyak kedai kaset yg offer perkhidmatan dubbing...nak lagi murah bawak kaset kosong sendiri...pilih jer lagu apa nak janji muat satu kaset...

    zaman2 sekolah tak berduit...tu jer la caranya nak beli satu2 tak mampu.

    ReplyDelete
  3. tanya orang Pontian yang sezaman dengan Hot Tub Time Machine,
    mesti tau "Tony Kedai Muzik" , pusat dubbing seantero Pontian.


    1 keset 60 minit= RM 10
    1 keset 90 minit = RM 15

    Lebih kurang.....

    ReplyDelete
  4. dubbing area JB adalah Parkson Komtar, tapi Berteromber mesti tak perasan sebab masa tu dia warga Lembah Kelang.

    ReplyDelete
  5. hantar lagu buat dubbing zaman 80an dulu, lawak abis.. campur aduk lagu punk khianat, tibat2 ada wratchild

    ReplyDelete
  6. Portdy...mahal jugak tu...aku dah lupa berapa RM kat area tempat aku...tapi aku biasa guna kaset sendiri...murah skit..

    Eddie...betul aku tak tau kat situ...aku selalu buat kat kedai kaset Ulu Tiram jer..

    Deaf..sama la...aku pernah ada side A lagu2 hantu Metallica Slayer semua...masuk side B Dokken Motley Crue Poison...hahaha...

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. TiAmirah....yer masih simpan...tapi bukan untuk di jual yer...

    thrashead@gmail.com

    ReplyDelete