Friday, January 6, 2012

Hollywood Vampires

Patutnya entry ni aku publish tahun lepas...tapi tersimpan dalam draf tak siap2..(ada beberapa lagi yang dalam draf yang aku cupa settlekan dalam bulan Januari ni...pastu boleh la cerita album2 tahun 1972,1982,1992 ataupun 2002)
Album yang dah masuk 20 tahun  21 tahun...



La Guns - Hollywood Vampires (1991)


Untuk rekod...aku bukannya peminat La Guns...lagu dorang yang aku familiar masa tahun 80an dulu pun cuma slow rock "The Ballad Of Jayne"...dan aku tak pernah betul2 dengar 2 album awal dorang "LA Guns (1988) dan Cocked & Loaded (1989)...

Tapi kenapa aku beli cd ni?...alasan standardnya...aku dapat murah...sebenonya aku beli cd lain...tapi si penjual tu nak abiskan stok...dia offer sekali cd ni...average per cd dalam RM16...so aku sapu jer la...tambahan pula pasal adanya lagu "Crystal Eyes"...

Kenapa Crystal Eyes?...masa pertengahan 90an...atau lebih tepat 1995...adalah tahun aku "seluar koyak main cinta"...kurang dah dengo metal2 ni semua...feeling layan lagu2 slow rock...(tapi bukan lah rock leleh Saari Amri Eddie Hamid...jiwa metal tu tetap ada)...antara lagu slow yang aku suka time tu adalah Crystal Eyes dari LA Guns...(ada satu brader kat opis aku yang kenalkan)





Tapi masa tu aku ingat Crystal Eyes ni dari album Vicious Circle (1994)...pasal aku ada beli kaset tu...rupa2nya bertahun lepas tu baru aku tau...lagu tu cuma lagu bonus untuk Vicious Circle...asalnya dari album Hollywood Vampires ni...ntah kenapa memang aku suka lagu ni...melodinya...gitar solonya...memang menangkap...rasanya lagu ni kalau rilis masa penghujung 80an...konpem jadi hits...tu pasal rasanya dorang letak balik lagu ni kat Vicious Circle...sayangnya...masa era 90an...band2 80an cenggini orang dah tak pandang...

Aku memang beli cd ni semata2 pasal Crystal Eyes...so kalau nak review keseluruhan album...mungkin aku tak berapa pasti...cumanya mengikut pendengaran aku secara rambang...album ni tak lah seperti album glam/hair metal 80an...maklum la tak kira apa band pun...metal ker glam...masuk 90an semua berubah arah...contohnya Metallica dan Poison...adanya eleman2 blues ala2 Aerosmith..lagu terbaik selain Crystal Eyes adalah lagu track pembukaan.."Over The Edge"...lain2nya walaupun solo gitarnya sedap...tapi susah melodinya nak melekat...mungkin aku kena dengo banyak kali kot...



Satu yang menariknya cd ni...gambo cover dia tu dalam bentuk 3D...so korang akan dapat cermin mata 3D...so dapat la nengok gambo tu terjojol depan mata...heheh..

sesuai untuk pengemar hard rock era 90an...



6 comments:

  1. Salah satu band yang tak sempat nak beli walaupun diexpose melalui katun brader Gayour. Kena cari ni..

    ReplyDelete
  2. Aku pun pernah beli cococrunch dapat spek 3D.Hehehehe.

    ReplyDelete
  3. pernah dengar nama band nie... tapi rasanyer cam tak pernah dengar lagu - lagunye...

    ReplyDelete
  4. traci guns berkata, " adalah kesilapan besar saya meninggalkan guns n roses dan bersama l.a. guns!"

    l.a. guns, band rock 80an yang semuanya berambut hitam. hollywood... antara album l.a. guns yang gua suka. huh! 3D tu. memang band oldskool.

    ReplyDelete