Monday, January 9, 2012

Ikan Tembakul


Batu belah, batu bertangkup.
Telanlah aku, makanlah aku.
Aku kempunan telur tembakul.


- Batu Belah Batu Bertangkup (1959)





Kepada sesapa yang tak pernah tengok...inilah rupa ikan tembakul yang popular dalam cerita Batu Belah Batu Bertangkup...



Ikan Tembakul ni jugak dikenali sebagai ikan belacak...tapi orang kampung aku panggil Periophthalmus ataupun Mudskipper..... :P

Gambo ni aku ambik masa melawat rumah bapak sedara aku kat Sg. Abong, Muar...puas jugak aku cari manarupa la telur ikan tembakul ni...naik kempunan aku cari tak jumpa...nasib kat area situ takder batu belah batu bertangkup...hihi..




Aku tak sure ikan ni boleh makan ke tak...dia ni jenis hidup 2 alam...tapi rasanya banyak orang jual minyak ikan ni untuk ubat...wallahu a'lam...

.

6 comments:

  1. jeti dpn rmh kmpg mrs ijau byk la ikan ni versi kecik2 skipping on the mud :)

    ReplyDelete
  2. serius baru ari ni aku tau belacak = tembakul

    ReplyDelete
  3. haha, lama dah tak tengok spesis ni. dulu masa kecik2 aku selalu mancing kat sungai area Pekan-Nenasi, memang byk la ikan belacak ni. tak boleh makan bro, 2 alam nih..

    ReplyDelete
  4. kat Kelang ada tempat batu belah..dekat2 ngan meru/kapar.

    ReplyDelete
  5. Sama laa Jairo.. baru aku tau ikan tembakul ni adalah belacak...

    ReplyDelete