Thursday, March 7, 2013

Anak Apak

Sebuah buku memoir anak melayu yang sempat saya baca sepanjang bulan yang lalu..


Anak Apak Memoir Politik Kewartawanan - Subky Abdul Latif

Saya tak pasti berapa ramai dari pengunjung blog ini kenal siapa Subky Latif. Tetapi bagi diri saya sendiri yang cukup berminat dengan politik (tapi tak pernah berani nak betul2 aktif), nama Subky Latif cukup sinonim dengan akhbar "Harakah". Walaupun sekarang agak lama jugak saya tidak membaca "Harakah" terutamanya sejak2 zaman internet. Tetapi suatu ketika dulu ketika penghujung 80an dan awal 90an, tulisan beliaulah antara yang saya follow bila membaca "Harakah".

Bila saya terjumpa buku ini di kedai buku. Tiada sebab kenapa saya tak patut membeli. Seperti tajuknya buku ni adalah memoir beliau dari kecil hinggalah beliau berkerja sebagai wartawan di Utusan Melayu. Apa yang menariknya pada saya, bukannya hanya beliau menceritakan sejarah hidupnya, tetapi beliau juga menceritakan sejarah politik negara. Membacanya seperti membaca buku sejarah terutamanya hal2 berkaitan bagaimana Malaysia mencapai kemerdekaan. Dan sudah tentu2 ceritanya tidak akan sama seperti apa yang kita belajar di sekolah. Sesuatu yang patut kita pikir dan kajikan bersama sementara orang yang hidup di zaman tersebut masih bernyawa.

Antara yang menarik ialah suasana hidup di zaman Jepun, pengalamannya bermain bola dengan anak Chin Peng, perkenalannya dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi yang bergiat bersamanya dalam GPMS, road trip berbasikalnya di sekitar Perak, gambaran suasana pilihan raya pada 27 Julai 1955 dan mengapa tulisan jawi penting.

Tak kisah lah apa parti anda atau anda tak mahu ambil peduli pasal politik. Tetapi kalau anda berminatkan hal2 berkaitan sejarah Malaysia, Buku ini adalah satu pilihan alternatif yang patut anda cari.


**rasanya sambungan atau bahagian ke 2 buku ini telah pun berada di pasaran, pasti saya akan membelinya nanti...






3 comments:

  1. Menarik buku ni..nanti try usya la kat popular

    ReplyDelete
  2. pernah beberapa kali terlihat buku ni di Popular tapi x pernah ambik tau, now skrg dah baca review nya, mcm best plak haha...

    ReplyDelete