Friday, March 15, 2013

Django Unchained

Misi menjejaki filem2 yang tercalon sebagai filem terbaik untuk Anugerah Academy Awards 2013.
Yang dah tengok :  Silver Linings Playbook, Argo, Life of Pi, Beasts of the Southern Wild, Amour, Lincoln, Zero Dark ThirtyLes Misérables



Django Unchained (2012)

Ini adalah filem yang terakhir dalam misi saya untuk menonton kesemua filem-filem yang tercalon untuk anugerah academy untuk tahun ini. Semua sudah maklum pemenangnya adalah Argo tetapi bagi saya secara peribadinya Django Unchained lah yang paling terbaik.

Semenjak saya mengenali filem-filem Quentin Tarantino bermula dari Pulp Fiction, jarang betul beliau mengecewakan saya. Kalau anda faham bagaiman cara Quentin Tarantino, dah jadi trademark dia dah, plot yang asalnya mudah tetapi menjadi lain, pelik dan tak di jangka, begitulah juga dengan Django Unchained.

Kali ini temanya adalah penghambaan orang kulit hitam di USA. Agak ganas juga cerita ni sebenarnya. Banyak pertumpahan darah dan tembak menembak. Tetapi yang paling menarik adalah barisan pelakon-pelakonnya kelas 'A' nya, Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio, Samuel L. Jackson yang memang tak mengecewakan.

Saya cukup tertarik dengan lakonan Christoph Waltz dan Leonardo DiCaprio. Tak peliklah kalau Christoph Waltz boleh menang anugerah pelakon pembantu terbaik. Tapi kalau watak Django tu di berikan kepada Will Smith tentu lagi best.

Cerita menarik, pengarah legend, pelakon hebat...ini memang wajib tonton. Rekomended!



***buat pertama kalinya berjaya tonton semua filem yang tercalon...tahniah untuk diri sendiri...heheh...






11 comments:

  1. lakonan Christoph Waltz dlm movie ni lebih hebat dari watak dia dlm Inglorious Basterds, ini juga kali ke 2 dia berlakon dlm filem Quentin. Leonardo punya watak pula memang smart dlm movie ni, smart yet violence!

    ReplyDelete
  2. Memang dari haritu teringin nak tengok movie ni..tunggu yg dah clear copy la jwbnya..yg versi sedut gamba lum cantik..copy wayang lagi

    ReplyDelete
  3. Rafi...versi sedut yg aku tengok versi dvdscr...bukan copy wayang...gambo dah boleh tahan cantik...

    ReplyDelete
  4. ermm....kasi link....senang nak sedut..hehehe

    ReplyDelete
  5. faizal...tempat aku selalu sedut dah kena block dah...tak boleh nak access...http://www.teamhanna.org/

    nampak gaya kena cari tempat lain pulak...

    ReplyDelete
  6. dah tutup lamanweb tu... tadi dah check

    ReplyDelete
  7. Ni satu movie aku nak tengok.

    Christopher waltz tu yang inglorious bastard nye jew hunter ye.
    Memang hebat teringat2.

    ReplyDelete
  8. aku memang minat filem arahan quentin
    tarantino...nak kena gi tengok nie..

    ReplyDelete
  9. donlot rulz! huhu

    btw syed, lu perasan tak trademark filem tarantino.. mesti ada scene orang main lighter, orang pakai baju smart tuxedo / blazer / coat.. apapon semua filem tarantino mmg wajib ditonton..

    ReplyDelete