Thursday, May 23, 2013

Vs Kelantan


Liga Super 22hb May 2013

Johor Darul Takzim 2  Kelantan 0
(Norshahrul Idlan Talaha 66', Nurul Azwan Roya 69')


Seperti biasa...bla bla bla pasal game semalam...kena cepat2 ni...tengahari nak ambik anak kat asrama...

1 - Aku downgrade untuk kali ni...duduk tempat terbuka...sumber yang biasa payung aku untuk tiket tak berjaya dapatkan aku tiket grandstand...tak tau kenapa...katanya banyak tiket grandstand dan kena reserve...siapa yang reserve...waallahualam...

view dari gerai biras aku pkl 6 di Gate C....sesak...tu hari masa vs PKNS...lengang..

2 - Biasa masuk pintu grandstand...tak yah beratur panjang...ni tempat terbuka nasib ler...dah la pintu Gate C tu bukak lambat...6 lebih baru bukak...giler sesak orang beratur nak masuk....yang bawak anak macam aku memang seksa la nak berhimpit2....lum apa2 dah berpeluh dah...

3 - Belum pun pukul 7.30...stadium dah pack dah...kat area bawah tempat laluan kat pagar tu pun orang dan duduk dah...mak aii...tiket dengarnya sejak petang dah sold out...aku rasa ni yang paling ramai...mau lebih dari 30k ni..

wajah baru Larkin...trek balapan dah takder dah...semua jadi biru....

4 - Dalam banyak2 game...aku rasa majoriti orang Johor memang tak sabar nak nengok game ni...tu yang sesak tu...tambahan pulak bukan saja pasal Kelantan ni juara tahun lepas...tapi sejarah antara kedua negeri ni...kalau bola dari dulu2 pun dah panas dah...apatah lagi yang pernah duk asrama...tentu korang paham apa maksud aku kan...

4 - Apa yang aku perasan...masuk2 stadium aku nampak kat tempat penyokong Kelantan tu...kat tengah2 tu ada geng2 JMF dan IJF dah ambik port kat situ....so penyokong Kelantan dah terpisah dua bahagian dah...Sorakan dia orang ni buat suara2 penyokong Kelantan tenggelam....dorang nyanyi...satu stadium follow...aktiviti meriah sebelum game...aku tengok ok jer so far....takder problem apa2...pasal polis keliling jaga kat area situ...malam ni bukan sahaja penonton ramai...tapi polis ngan FRU pun ramai...rekod ni...game lain takde la polis sebanyak ni...Hanya bila lawan Kelantan..heheh...

sendat giler...laluan kat tepi  pagar pun penuh...
5 - Beberapa minit sebelum nak start...tetiba jadi kecoh....mungkin ini sesiapa yang duk nengok live tv kat rumah tak tau apa berlaku...dan  tertanya2 apa kes game tangguh kan....so gini ceritanya...ikut apa yg aku nampak la..Polis dan pegawai permainan suh geng2 JMF dan IJF tu pindah tempat....dorang tak nak....siap nyanyi lagu "Lu sapa...Larkin ini kita punya"....start tu dah ada sikit kecoh dah....ada dah kes orang baling resit roll kat penyokong Kelantan...dan dorang pun balas balik...aku dah start alamak...orang datang nak enjoy nengok bola...bukan nak cari gaduh....

6 - Setelah beberapa minit...akhirnya geng2 JMF an IJF setuju nak pindah tempat...proses penempatan semula tu la yang buat game tertangguh...apa yang korang nampak kat tv...geng2 baju hitam kat atas padang tu lah dorang...bila dorang semua dah turun bawah....nak tunggu geng2 kelantan pulak naik atas...ada jer yg degil...tu yang bertambah2 lambat tu...adohai...esok nak kerja la oi...anak aku nak sekolah....

Ni lah puncanya...perhatikan yang tengah2 biru hitam tu la geng2 JMF dan IJF..
7 - Akhirnya selepas lebih kurang 45 minit tertangguh...baru lah game mula...aku rasa masaalah ni patutnya dari awal polis dan pegawai perlawanan dah ambik tindakan...kenapa masa dorang mula2 masuk dan duduk situ tak suruh jer dorang pindah...tutup terus area tu....cuma penyokong Kelantan jer yang di benarkan masuk...ni tak...siap polis jaga dorang lagi...seolah2 memang takde salah pun dorang duk situ awalnya...ni game dah nak start baru nak sibuk...

8 - Penyokong Kelantan boleh tahan ramai...maklum lah...orang Kelantan yang kerja kat Johor ni memang ramai...tapi dari segi sorakan dan semangat...aku lebih puji ATM dan Selangor...dorang ni lebih meriah...Kelantan mulanya meriah pasal gendangnya...memang bingit...dorang pakai gendang besar...kuat betul bunyinya....tapi bila pegawai perlawanan tak bagi dorang pukul gendang...menganggu game...wisel pengadil pun tak dengar...(ni sama kes macam orang guna air-hon tu la....bising ajer)....semangat dorang pun macam mati...bersorak sikit...satu stadium bergegar lawan balik...akhirnya dorang lebih banyak diam....tambah2 pulak bila kalah...nampak sangat semangat dorang ni tak kuat jugak sebenarnya...

Hujan resit roll di Larkin....
9 - Ikut pandangan aku yang lum pernah miss satu game pun Larkin ni...penonton agak slow sebenarnya malam ni...tak tau la mungkin penat game mula lambat sangat kot...ko boleh dengar jelas lagu yang B.O.S nyanyi kat seberang sana...padahal biasanya mana boleh dengar...bising....tapi lepas gol...baru meriah balik...satu stadium gegar nyanyi sama2...

10 - Ok...pasal game pulak...Fandi nampaknya macam dah dapat taktikal dan 1st eleven yang betul...takder dah tukar player awal lagi...game pun nampak best...dah tambah menarik yang golkan tu kedua2nya bekas player Kelantan...Mat Yo bersorak riang...tapi Awe tak celebrate....mungkin menghormati bekas team dia kot...tapi penonton...jangan cerita la...memang gegar...heheh...



11- Paling seronok...kalau tengok bola kat Larkin ni...ada 2 benda yang susah kot nak jumpa kat stadium lain....sebelum mula game...hujan resit roll dan selepas game...pesta mercun dan flare....bab ni memang memang ramai yang tunggu....jangan buat masa game dah lah yer....kang tertangguh lagi...

smoke on the water...fire in the sky....ok...aku tau...tak kena megena pun...heheh...
12 - Oh ya...masa break 1st half...1st time main lagu....ada pulak dorang main lagu Metallica...aku tak sure lagu apa...tau lagunya...tapi tak tau tajuk...oku bab Metallica selepas era Black abum ni memang aku poser...fail...heheh...

13 - Overall game ok...penyokong pun ok...cumanya masa aku keluar stadium ada satu mamat Kelantan dah terbaring kena penumbuk...aku tak sure apa kes...padahal masa kat pintu pagar keluar semua ok...fan Kelantan siap lambai2 sambil ucap tahniah....tiba luar...kes lain la pulak...problemnya bukan apa..Fan negeri lain kalau datang pakai bas...satu kelompok...tak campur2 ngan fan tuan rumah...tapi orang Kelantan banyak duk sini...so balik saing2...semua pun nak balik awal...ni hari nak kerja...ada jer yang tak pandai jaga adab...buat provokasi...memang nak cari nahas....kata orang masuk kandang rimau mengaum...so pandai2 la kan...

GOLLLLLL!!!!!!!!...
14 - Ok..panjang dah aku bebel...sorry kalau aku ada tertinggal apa2...komen jer kat ruangan komen...ni sekali jalan punya entri....kepada geng2 Kelantan...aku pun banyak kawan orang sana....terimakasih datang...jangan serik datang lagi....kepada geng2 Johor....Ayuh Johor....Ayuh Johor....Hari ini kita sudah menang....Yeah!!!

Jumpa vs Pahang pula nanti...


"LUASKAN KUASAMU!!!"








6 comments: