Wednesday, May 1, 2013

Memori PRU 2

Sambung dari hari tu...

1 - PRU 10 (1999) - REFORMASI! Ini tahun yang aku paling bersemangat...tu jam duk KL...merasai apa itu demonstrasi. Siap mendaftar menjadi ahli dan bertugas di markas. Kerja tampal poster dengan sukarela...memang takder upah2...(actually sampai sekarang pun duduk kem PAS memang takder upah) Ini juga bermulanya PRU alah baru...zaman kempen melalui internet..siap print macam2 artikel untuk di bawak balik ke kampung...Sayangnya kaum lain mengangap Reformasi bukan untuk mereka...BN terus berkuasa.

2 - PRU 11 (2004) - tahun yang macam tak bersemangat...aku tak aktif langsung pun...sibuk dengan kerja...tapi ini kali pertama PAS bertanding di kawasan aku. Mungkin faktor Pak Lah yang di anggap Mr Clean ketika itu menyebabkan macam takder isu...BN menang besar. (taktikal Dr M letak jawatan memang tepat...memang master la dia ni dalam politik)

3 - PRU 12 (2008) - tahun yang kembali bersemangat...tambah pulak ustaz aku bertanding untuk PAS di kawasan aku. Pernah dipelawa untuk lebih aktif...tapi aku rasa aku tak bersedia....tak cukup berani...Tahun yang dipanggil tsunami politik...siapa sangka BN boleh kalah kat Selangor,Perak dan Kedah....Johor???...lama lagi la...tapi time ni dah nampak banyak bendera PAS dah...

4 - PRU 13 (2013) - dah rasa tua...malas dah nak panjat2 tiang gantung bendera...bagi la budak2 muda...kali pertama berjaya mendirikan markas kat taman perumahan aku...satu benda yang tak pernah terpikir pun 5 tahun yang lalu...seronok tengok ramai budak2 muda yang bersemangat...teringat2 zaman muda dulu....kekadang rasa macam malas dah nak aktif...banyak kawan2 dan jiran2 yang tak matang dalam berpolitik....menyokong parti yang bukan kerajaan seolah2 satu jenayah besar...selisih senyum pun dah tak nak....letih la...

Tak kisah la...yang dah ada pilihan di hati...orang cakap apa pun tak akan terkesan...tapi bagi yang atas pagar tu...pikir dan kaji la sendiri....tak yah la aku kempen kat sini....luar sana tu dah melambak2 dah...sampai dah nak termuntah....

Rilek kan otak...layan lagu yang setiap kali nak pilihanraya mesti melodinya terngiang2 kat kepala...sebenarnya dari budak...sampai sekarang pun aku tak paham liriknya pasal apa....dan sudah semestinya ianya bukanlah pasal pilihanaraya....tapi pasal ada sebut election day...kira relevan la jugak...heheh...

Siapa budak2 dulu suka Duran Duran....mesti suka side projek Simon,Nick dan Roger ni...tapi sayangnya cuma satu lagu ni jer la yang Arcadia ni sedap....lain hampeh...baik layan John dan Andy dalam Power Station...







4 comments:

  1. tak tau pulak simon,nick n roger dari Duran Duran ada side project...nice, aku dulu pun masa dok di kl tahun 2000 dulu pun pernah tertengok (x terjebak sama, alhamdulillah) demonstrasi di bangunan sultan abdul samad, kalo x silap aku psl kes perbicaraan DSAI, memang tegang la masa tu...

    ReplyDelete
  2. Yg jadi klasik lagu Undi tu yg aku tak bole lupa..heheh

    ReplyDelete
  3. i want to be (elected) - berus dikinsen & misterbin

    ReplyDelete