Tuesday, February 25, 2014

@ Langkawi Cable Car

Sambung lagi sebelum terlupa... percutian ke Langkawi bulan december yang lepas...



Sambungan dari entri Oriental Village....

Banyak benda nak cakap yang aku dah terlupa...maklumlah dah 2 bulan berlalu...tapi yang pentingnya kalau pergi masa cuti sekolah...time sesak....aku nasihatkan korang peruntukan masa sehari khas untuk naik cable car ni...kalau tak konpem kelam kabut dan lari dari jadual asal...lainlah kalau korang sanggup bayar mahal ambik tiket express tak payah beratur panjang.



Ini berlaku kat aku...gara-gara nak naik cable car punya pasal...terpaksa extend lagi satu malam. Yang buat lecehnya kena dua kali beratur. 1st kena beratur untuk beli tiket...kemudiannya beratur untuk naik cable car.
Satu lagi solution kau tinggal jer kat hotel di  Oriental Village...senang...pagi-pagi terus beratur beli tiket...jimat masa..

aku lupa dah berapa harga tiket...ikut google macam ni....

Adult = RM30 (with Mykad = RM15)
Child = RM20 (with Mykad = RM10)

Bila dah beli tiket...bukannya terus boleh naik...kena tengok pulak tiket ko tu untuk pukul berapa...cam aku tu hari beratur beli tiket pukul 11...tapi dapat tiket untuk pukul 1.30....kena la tunggu...nasib juga Oriental Village tu cantik kawasannya...tapi cuaca memang panas la...

Dah masuk dalam station ingatkan boleh terus naik...rupa-rupanya kena beratur panjang lagi...(lebih kurang gak macam nak naik cable car Genting Highland time cuti sekolah...panjang giler beratur...). Dia ada point-point-point tempat beratur tu ko boleh tahu lebih kurang berapa minit lagi ko boleh naik cable car...1 jam...45 minit...30 minit...gitulah seterusnya...

(aku lupa nak ambil gambar kat base station...penat beratur lupa semua benda dah...)

Ikut yang aku google...perjalanan sampai atas tu lebih kurang 2.2 km...boleh tahan tinggi oo...

Dia ada 2 station. Yang pertama dipanggil Middle Station. Kalau tak silap jarak dari base station ke middle station ni lebih kurang 1,700 meter dengan ketinggiannnya pula ialah 650meter dari aras laut...boleh tahan gayat oo..

Tapi aku tak turun pun kat situ...masa dah banyak terbuang...terus naik Top Station. Jarak Middle Station ke Top Station tu lebih kurang 450 meter dengan ketinggian 708 meter dari aras laut...lagi gayat ooo...


Kat atas puncak Gunung Matchincang (Top Station) tu ada dua 360 degree viewing platform belah kanan dan kiri. yang belah kiri ada tempat makan-makan....dan standard la kalau mahal...ko ingat senang ker nak bawak naik maggi kat atas tu...

Maggi dan tempat tinggi adalah satu kenikmatan...heheh...

Ok...layan gambar la pulak...dah tak tau point apa lagi nak menceceh...



Sayangnya time aku pergi ni, Sky-Bridge di tutup untuk kerja-kerja penyelenggaraan....rugi betul la tak dapat naik jambatan gantung ni...






"Orang kita ada...dimana-mana sahaja"....Suka aku terjumpa brader bertshirt Iron Maiden ni kat sana...hahaha...tak sangka ingat aku sorang jer pakai t-shirt rock naik cable car....aku tak tau dan tak kenal siapa brader ni...tak sempat nak bersembang...sekadar senyum-senyum tanda ikatan persaudaraan antara mat rock...hahaha...sorry la bang pasal tampal gambar abang kat sini...heheh...



Sorry la...ada banyak lagi gambar...tapi tak larat pulak aku nak pilih satu-satu...lagi pun takat pakai kamera handphone  ajer pun....tak cantik mana...ni mana yang terjumpa aja la...


bersambung lagi....




4 comments:

  1. menarik laporan
    aku nengok Star hari ahad ye front page pasal Sky Bridge Langkawi tutup sampai hujung tahun.
    Dilaporkan pelancong dari merata dunia ada gi Langkawi khas nak rentas jembatan tu tapi hampa tutup,

    ReplyDelete
  2. "Ko ingat senang ker nak bawak megi naik kat atas tu" +1 heheh..
    Sekental2 metal abg berteromber rupanya sama cam aku gak takut gayat..heheh

    ReplyDelete
  3. Aaaarghhhh aku x sempat naik cable car masa kat langka dulu....menyesal tak sudah....sedih™wi

    ReplyDelete
  4. time aku pegi aritu masa kongsifatcoi baru2 ni skybridge pun tengah dalam maintenance. Dengar cerita PM nak ke tu... Frust betul xdpt ke skybridge...

    ReplyDelete