Friday, October 3, 2014

Live at Hammersmith

Hari ini, 3hb Oktober, maka genaplah 20 tahun usia album ini diterbitkan.


Twisted - Sister - Live at Hammersmith (1994)

Walaupun usianya 20 tahun, tetapi album ini sebenarnya di rakamkan pada 15hb Jun 1984. Bermakna dah lebih 30 tahun dah.

Saya adalah pengemar Twisted Sister. Bermakna album double disc ini adalah album wajib bagi saya. Di rakamkan ketika tour "Stay Hungry" di Hammersmith Odeon, London. Bermakna semua lagu wajib zaman Under the Blade, You Can't Stop Rock 'n' Roll dan Stay Hungry ada dimainkan.


Yang menariknya album ini tiada edit, tiada touch-up, tiada overdub. Malah semua yang Dee Snider menceceh atas stage (stage banter) boleh kita dengar secara keseluruhannya. Tak potong langsung. Rasa macam dengar bootleg pulak. Jarang nak jumpa syarikat rakaman terbitkan album live secara official yang tiada edit macam ni. Seratus peratus apa yang berlaku kat atas stage malam tu, itulah yang dapat kita dengar dalam album ni.


Sound macam biasalah. Raw..kasar...biasalah tak ada touch-up la kan. Rasanya apa sound yang penonton dengar malam itu...itulah yang boleh kita dengar. Ternyata mereka pemuzik yang bagus. Memang terbaik bila main live. Paling menonjol sekali adalah vokal Dee Snider. Memang hebat. Banyak band seangkatan mereka contohnya Motley Crue yang vokalnya hancus bila main live. Malah David Le Roth lagi hancus kalau live. Ini membuktikan yang Dee Snider adalah seorang vokalis heavy metal yang terbaik. Tabik!


Selain itu terdapat juga bonus track 2 lagu cover rock n roll 50an secara live dari tahun 1979. Zaman ketika mereka belum pun terkenal. Best juga dengar lagu Jailhouse Rock versi mereka walaupun secara peribadinya saya lebih gemar versi Motley Crue dalam album Girls,Girls,Girls.

Terbaik dan wajib ada....jika anda seorang S.M.F seperti saya.





5 comments:

  1. hammersmith ni kira "big stage" la kan kat london nun kalau buat konsert indoor

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni kalau tersesat ke kota london memang teringin nak tengok mana rupa hammersmith ni...sama kes macam budokan kat jepun...

      Delete
  2. Twisted Sister nye best album ialah YCSRNR.
    Stay Hungry ke, hapa ke..tu semua MTV propel hits..
    tapi YCSRNR yang sebenarnya...
    Cewah!!!

    ReplyDelete
  3. Baru tau yg TS ada buat album live jugak.tapi kalo sound live era 80an memang sedap la

    ReplyDelete
  4. album live yang aku sayang setakat ni cd cromok live 1992 ngan metallica monster kaset sound memang terbaik...

    ReplyDelete