Tuesday, October 21, 2014

Penang Street Art

Lagi cerita di Pulau Pinang...

Satu lagi tarikan terkini di sana adalah Jalan Seni atau Penang Street Art. Dalam banyak-banyak tempat yang kami lawati di Penang, inilah tempat yang anak-anak paling excited sekali nak pergi. Awal-awal lagi dah siap dengan peta dah...macam misi mencari harta karun la pulak...


Mana taknya...lukisan-lukisan di dinding ini bukanlah dekat-dekat lokasinya. Bersepah di merata kawasan bandar George Town. Ada yang kami tak jumpa pun dan ada pula yang jauh dan malas/tak cukup masa untuk pergi. Contohnya lukisan atau mural “Boy on a Bike” seperti diatas adalah di kawasan Ah Quee Street manakala mural “Reaching Up” seperti dibawah berada di Cannon Street.


Yang uniknya ianya bukan sekadar lukisan di dinding. Tetapi gabungan antara lukisan dan benda sebenar (arca). Contohnya kerusi dan motosikal seperti gambar di atas.


Lukisan mural ini dilukis oleh  pelukis dari Lithuania yang bernama Ernest Zacharevic. Memang cantik lukisannya. Tetapi ada juga lukisan yang dilukis oleh pelukis tempatan dari Penang sendiri iaitu Loius Gan. Contohnya "Brother and Sister on a Swing" seperti di atas yang terletak di kawasan Chulia Street Ghaut. Yang uniknya Loius Gan adalah seorang yang pekak dan bisu.


"Children Playing Basketball" juga di Chulia Street Ghaut adalah satu lagi hasil seni dari Loius Gan. Lukisan mural ini kalau kita perhatikan biasanya disesuaikan dengan keadaan warna asal dinding bangunan tersebut. Cat di dinding tersebut adalah cat asal yang telah pudar sebenarnya. Tetapi bila dilukiskan sesuatu dengan kreatif maka jadi cantik dan menarik pula.


Yang ini adalah mural yang terbesar. Bersaiz  "15.2 m x 15.2 m". Bertajuk "The Awaiting Trishaw Pedaler" di kawasan Penang Road. Satu lagi hasil kerja dari Ernest Zacharevic.


Ini pula adalah "I Want Pau" di Armenian Street Ghaut. Sebenarnya kawasan lukisan mural ini kebanyakkannya terletak di celah lorong-lorong yang asalnya agak kurang menyenangkan. Berlumut dan ada yang berbau. Kalau tak pasal mural ni memang la takder siapa pun nak singgah.


Yang ini pula dipanggil sebagai "Skippy". Terletak di Armenian Street Ghaut. Dilukis oleh kumpulan yang mengelarkan diri mereka sebagai  ASA atau Artists for Stray Animals. Ianya adalah satu dari 12 mural yang dalam projek "101 Lost Kittens" yang bertemakan kucing dan anjing yang dibuat khas bersempena dengan George Town Festival 2013.

Sebenarnya di dinding sebelah ada gambar tikus. Kira sebagai sambungan dari gambar ini. Tapi malas pula nak cari dan tampal gambarnya. Lukisan ini dilukis menggunakan dakwat mesra alam. Katanya akan luntur dalam tempoh 2 tahun. So siapa-siapa yang nak tengok gambar-gambar kucing ni...sila pergi sekarang.


Yang ini sedikit berbeza. Di lukis di dinding papan di kawasan pintu masuk Chew Jetty. Mural bertajuk "Ah Mah & Ah Soon" ini adalah satu-satunya (kalau saya tak silap) dilukis oleh seorang lagi pelukis tempatan iaitu Simon Tan. Apa yang saya baca ini adalah mural beliau yang ke 2 selepas mural pertama bertajuk "Ah Kong & Ah Mah" telah di sabotaj oleh penduduk tempatan. Ianya telah pun dipadamkan. Sila google sendiri untuk cerita lebih lanjut.


Selain mural, ada juga sculpture yang diperbuat daripada batang besi. Contohnya sculpture bertajuk "Then & Now" yang terdapat di Armenian Street. Awalnya ingatkan ianya lukisan, rupa-rupanya batang besi yang dibengkokkan menjadi sculpture dan dipasang di tepi dinding.


Yang ni pun banyak. Kena rajin menyusur di lorong-lorong untuk jumpa. Yang di atas ni di beri nama "Tok Tok Mee"yang terletak diantara persimpangan China Street dan Pitt Street. Biasanya ia dibuat mengikut kesesuaian dan sejarah jalan tersebut. Contohnya mungkin jalan ini dahulunya adalah laluan penjual wantan mee.


Selain itu sculpture ini adalah berdasarkan lukisan kartunis. Contohnya "Bullock Cart Wheel" yang terletak berhadapan Pitt Street ini adalah berdasarkan kartun Reggie Lee. Dia ni jer kot kartunis yang aku kenal kat sini. Dulu kartun dia ada kat Gila Gila kan.


Tak banyak sculpture yang aku singah. Anak-anak lebih bersemangat nak cari mural berbanding sculpture. Layankan ajer la...


Selain sculpture dan mural...ada juga yang jenis macam ni...nak panggil apa ni ek...aku baca blog dipanggil artwork...


Satu lagi contoh...dia memang bersepah la benda ni. Ada banyak lagi sebenarnya. Aku jer tak larat nak menapak. Penat. Kalau tau dari awal boleh sewa basikal...aku sewa jer. Tak tanya pula berapa dorang charged.

Aku check kat handphone total menapak sepanjang mencari mural ni dekat 7.4 km....giler jauh...abis terbakar semua kalori makan nasi kandar tengahari tadi...hahaha...padanlah naik lenguh kaki...tu pun kalau ikut budak-budak dia nak cari semua mural yang ada kat dalam peta...aku yang tak larat dah...

Ada beberapa lagi gambar...malas dah nak tampal dan menceceh menulis di bawahnya...ni pun cukuplah. Bagi sesapa yang teringin nak pergi sini...aku nasihatkan pergi la cepat...aku tengok banyak mural yang lukisannya dah lusuh...ada yang dah terkopak...contohnya mural Bruce Lee terajang kucing...dah jahanam dah...


ok tu ajer...dah...



8 comments:

  1. hahaha siren minion "bedo-beedo" tu sebahagian daripada mural jugak ke atau vandal? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau cantik...memang tak boleh beza dah mural ker vandal...

      Delete
  2. sculpture tu memang Reggie Lee punya..

    ReplyDelete
  3. pergh!!
    napa tak tampal gambar bruce lee terajang kucing tu haha

    info menarik ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang itu dah jahanam...lupa pulak aku nak ambik gambonya...

      Delete
  4. A very refreshing post... aku suka...

    ReplyDelete
  5. Macam 3D pun ya jugak..memang kena la dgn keadaan kaler dinding tu

    ReplyDelete