Monday, November 9, 2015

Come Out and Play

Yang menyambut ulangtahun ke 30 pada hari ini, 9hb Nov


Twisted Sister - Come Out and Play (1985)

Lagi album yang menjadi soundtrack kehidupan zaman sekolah menengah saya suatu masa dahulu. Mungkin ianya tidak sehebat "Stay Hungry", tetapi didalamnya mengandungi beberapa buah lagu hebat yang akan sentiasa mengingatkan kita kenapa muzik metal di tahun 80an adalah yang paling terbaik.

Bila sudah dikemuncak, memang agak sukar untuk terus menerus berada di kedudukan tersebut. "Stay Hungry" adalah kemuncak bagi Twisted Sister. Ramai yang beranggapan "Come Out and Play" adalah titik permulaan jatuhnya Twisted Sister.Tetapi bagi saya ok sahaja. Tiada masalahnya dengan album ini. Semua lagu pun sedap. Mungkin kerana saya fanboy mereka (heheh) walaupun perlu saya akui ianya terlebih pop dari segi lagu dan soundnya.


Berstatus "rock star" bukan lagi sebuah band yang "stay hungry" sememangnya agak sukar untuk mereka memenuhi kehendak semua pihak. Tetapi yang pastinya mereka cuba juga untuk mengimbangi antara sisi komersial dan akar umbi muzik mereka yang asal. Lagu-lagu seperti "Come Out and Play", "I Believe in Rock N Roll" dan "Kill Or Be Killed" masih lagi seperti Twisted Sister yang lama.


Sayangnya mereka terlalu mengetengahkan lagu-lagu pop komersial cari makan seperti "Leader of the pack" dan "Be chrool to your scuel". Dan lagu-lagu ini tidak cukup kuat untuk mereka menduduki carta lagu-lagu popular. Lagu slow rock "I Believe in You" pula terlalu lemah kalau hendak dibandingkan dengan "The Price". Ini antara puncanya penyokong asal mereka mula menjauhkan diri. Tour mereka untuk album ini juga kurang mendapat sambutan. AJ Pero juga meninggalkan mereka tidak lama selepas ini


Namun begitu ianya tidak menghalang saya untuk mendapatkan versi cd dan piring hitam. Malangnya kaset dah hilang. Kalau tak boleh dah masuk dalam dalam posting Gila Format. Dah namanya fanboy lah kan....Cumanya memang ada perbezaan antara cd dan lp. Selain susunan lagunya tak sama, versi cd dan kaset mempunyai satu lagu bonus "King of the Fools".





6 comments:

  1. Tajuk album teringat aku lagu offspring.wah..ada jugak lp dia.makin menjadi2 ni kumpul lp..heheh

    ReplyDelete
  2. Aku TS satu je la aku kemaruk , YCSRNR nye album. Perfection la pada aku. Yang lain hit and misses gitu albums dorang

    ReplyDelete
  3. klu aku nk beli album2 band ni...aku rasa Stay Hungry tu jek yg ptut aku beli...sbb tu jek aku rase leh layan...hehe

    ReplyDelete