Tuesday, February 2, 2016

Speak English Or Die

Lagi dari tahun lalu...yang menyambut ulang tahun ke 30 31


Stormtroopers of Death (S.O.D.) - Speak English Or Die (1985)

Ada satu ketika dulu saya agak kemaruk juga mendengar muzik yang dipanggil sebagai Crossover terutamanya D.R.I. Seronok juga bila mendengar muzik thrash dirojakkan dengan hardcore punk. Kalau D.R.I adalah band yang sebenar, S.O.D pula hanya band suka-suka.

Ianya adalah band projek Scott Ian dan Charlie Benante dari Anthrax. Turut serta adalah Billy Milano dan Dan Lilker (Nuclear Assault) yang juga bekas pemain bass Anthrax untuk album Fistful of Metal.

Mendengar album ini anda sememangnya kena berfikiran terbuka. Liriknya memang agak kurang ajar dan offensive. Membaca lirik "Fuck the Middle East" memang rasa panas juga di hati. Lirik lagu "Speak English or Die" memang terasa agak racist. Tetapi menurut Dan Lilker, lirik-lirik dari album ini hanyalah joke semata-mata. Hanya satira. Memang sengaja dibuat begitu. Not to be taken seriously. Ada juga lirik-lirik mereka yang jenis lawak.



Kalau diabaikan bab liriknya, lagu-lagu dari album ini memang enjoy abis. Riff-riff thrash yang buat kita hangguk kepala. Memang layan. Antara highlightnya pada saya adalah ketukan drums Charlie Benante. Memang padu. Saya jarang menyukai lagu-lagu yang tiada solo gitar. Tetapi S.O.D adalah suatu pengecualian.

Jika anda pernah mendengar Anthrax - Attack of the Killer B's,  lagu-lagu seperti "Milk (Ode to Billy)" dan "Chromatic Death" adalah di ambil dari album ini.





4 comments:

  1. Album ni memang satu fenomena satu ketika dulu haha. Aku baca review ni aku gelak2. Teringat lagu milk.
    budokan live ada tak kau

    ReplyDelete
  2. Penah nampak.taktau pulak ni band side projek Anthrax ngan nuclear assault

    ReplyDelete
  3. sy kenal band ni thun 2001 masa pinjam vcd cetak rompak live budakon...dulu manatau crossover..just refer thrash metal je...heheehe

    ReplyDelete