Monday, June 12, 2017

Wolfheart




Moonspell - Wolfheart (1995)

Satu lagi keluaran dari NSR yang menerbitkan semula album-album (kaset) terbitan label VSP. Tak pasti adakah keluaran sebegini boleh dipanggil asli. Tetapi kalau tiada yang macam ini, memang tak akan adalah cdnya dalam simpanan. Maklumlah nafsu besar, macam macam nak beli...tapi poketnya ciput.

Album ini ada nostalgianya. 20 tahun yang lalu di tempat kerja saya yang lama. Ada seorang rakan sekerja yang mengenalkannya kepada saya. Ternampak dia membeli tape VHS, Cliff 'Em All baru tahu rupanya kami mempunyai citarasa muzik yang hampir sama. Dia jauh lebih muda dari saya. Tengok gayanya memang tak sangka dia peminat muzik metal, black metal terutamanya. Tapi mugkin juga sebaliknya. Mungkin dia yang lebih tak percaya yang saya ini meminati muzik yang sebegini. Maklumlah penampilan saya yang lemah lembut sopan santun dan baik budi pekertinya...hahaha....

Ketika itu saya agak ketinggalan dalam scene metal semasa. Kami bertukar kaset dubbing. Saya mengenalkan beliau kepada Iron Maiden dan Metal 80an manakala beliau mengenalkan saya apa dia metal yang terkini. Wolfheart dari Moonspell adalah salah satu darinya.



Mendengarnya hampir setiap hari ketika menempuh jem pergi dan balik kerja - Kg Pandan (rumah) >  Plaza See Hoy Chan, (Opis Isteri) > Danau Kota (Opis sendiri) menyebabkan jadi suka. Muzik melodic metal sebegini sememangnya mudah untuk hadam.

Pada ketika itu saya tidak pasti apa genrenya. Ingatkan Moonspell adalah black metal. Tetapi saya tidak rasakan ia sepenuhnya black metal. Ada folk. Ada Doom. Agak mellow tetapi sangat catchy melodinya. Beberapa tahun selepas itu bila kenal Sentenced dan gothic metalnya, baru tahu yang Wolfheart juga termasuk dalam kategori tersebut. Tak kisahlah apa genre pun. Yang penting ianya sedap.

Antara lagu yang sekali dengar dah melekat dalam kepala adalah Alma Mater. Semasa belum ada cdnya pun sering juga mendengarnya melalui youtube.

Tak sangka kan...negara penjajah Melaka ni mempunya band metal yang bagus.





4 comments:

  1. vokal fernando "langsuyar" rebeiro jenis garau macam glenn danzig, itu kekuatan moonspell

    terlayan juga beberapa lagu; ruin & misery (irreligious) dan the hanged man (sin/pecado) antara yang ada nilai nostalgik

    juga pernah terbeli night eternal

    ReplyDelete
  2. ni rilisan baru ke dari nsr. tak nampak pun iklannya kat fb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak la baru...beberapa bulan yang lepas...

      Delete
  3. Yg ni memang aku taktau.baru tau harini.heheh

    ReplyDelete