Thursday, July 29, 2021

Led Zeppelin II

 Hiburan rawak work from home...

Led Zeppelin - II (1969)

Tergerak hati untuk mendengar cd ini setelah mendapat perkhabaran yang seorang rakan (satu dorm ketika di ITM) telah kembali ke rahmatullah kerana angkara covid durjana. Sedih betul lah semakin hari semakin banyak dapat perkhabaran tentang mereka-mereka yang kita kenali menjadi mangsa Covid 19. Semoga kita semua terpelihara dan dijauhkan.

Tujuan mendengar cd ini adalah kerana ianya mengingatkan saya kepada arwah. Beliaulah yang mengenalkan saya kepada Led Zepplein. Sebelum dari itu saya hanya mengetahui beberapa lagu Led Zeppelin yang popular tanpa pernah mendengar keseluruhan album. Di dalam locker beliau tersusun kesemua album Led Zeppelin dalam bentuk kaset. Memang peminat setia sehinggakan kami menggelarkan nama beliau sebagai "Led". 

Walaupun sebenarnya ketika itu tak berapa nak masuk. Maklumlah ketika itu (tahun 1989) zaman remaja yang sedang kemaruk dengan muzik ekstrim terutamanya thrash. Album ini adalah yang pertama saya dengar dari koleksi beliau. Tak pasti kenapa. Tetapi elemen misteri dari gambar covernya membuatkan saya tertarik hati untuk mendengarnya. Tetapi macam yang cakap tadi la. Tak masuk pun pada ketika itu. Yang rasa tertarik cuma lagu Whole Lotta Love. Itupun kerana dah pernah mendengarnya sebelum itu.

"Fast forward" 30 tahun selepas itu, saya mula mengumpul cd-cd Led Zeppelin. Mungkin seiring dengan peningkatan usia dan minda yang lebih terbuka saya mula menghargai album ini. Antara kegemaran saya sekarang adalah "The Lemon Song" dan "Thank You".

Tapi sememangnya album ini bagus. Semua lagu pun sedap...Ramble on, Living Loving Maid dan sudah semestinya Whole Lotta Love. Sound bass John Paul Jones dalam album ini sememangnya lemak berkrim untuk sound-sound era rock awal 70an. Padu betul la....



Alfatihan untuk arwah Zulkifli Bin Jamaluddin. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang -orang yang beriman. Senyuman dan budi baiknya memang tak akan di lupakan sampai bila-bila....
Selamat jalan dan terimakasih sahabat....


2 comments: